Kamelia

km5.jpg

Kamelian är en av mina absoluta favoritblommor. Tyvärr så är det inte den mest lättodlade växt. Den kräver mycket av en 🙂

Den vill gärna stå svalt på vintern så ett uterum eller en sval veranda är perfekt. Jag har haft min kamelia ute till för bara några dagar sedan, men nu vågade jag inte låta den stå kvar längre, så nu har jag flyttat in den i uterummet. Den har satt knoppar och de brukar slå ut i jan/febr. Så jag hoppas ju på blomning igen då.

Kamelian avskyr torr och varm inomhusluft. Så när man frestas att köpa en kamelia full med knoppar, för det gör man lätt, och sedan tar hem den, och kanske sätter den på fönsterbrädan över ett element, ja, då dröjer det inte länge förrän alla knopparna trillar av.

Det skulle stå på kameliorna i butiken att de inte klarar inomhusvärme 🙂 Den kräver ett svalt utrymme för att trivas. Och gärna lite fuktig luft också.

Trevlig Helg!

12 thoughts on “Kamelia

  1. Anita

    Förstår så väl att du älskar kamelior. Det är verkligen ljuvliga blommor. Jag har sett dom på mina trädgårdsresor och jag njuter av dom. Du skulle ha varit med när jag var på trädgårdsresa i Italien. En dag åkte vi in till en stad i Schweiz där det var kameliautställning. Helt otroligt så många sorter det finns och så ljuvligt vackra dom är.

    Tänk att du har kunnat haft din ute så länge. Här har vi ju haft ner mot minus 10 för ett tag sedan. Hoppas du får den att blomma igen i vår.

    Ha en riktigt skön första advent!

    Kram Anita

    Svara
  2. Anonym

    Tusen tack Anita!
    Jo, jag har haft kamelian ute, under tak och nära husväggen. Vi hade 6- en morgon annars har det inte varit så kallt här. Kamelior ska ju kunna klara att stå ute hela tiden, men då måste det nog vara ett skyddat läge. Men nu vågade jag inte chansa längre 🙂

    Svara
  3. Ulla O

    VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL?
    I februari förra året blommade mina underbara kamelior (inköpta i England) fantastiskt. De stor ute i somras och var fulla med knopp och skott när jag satte in dem i vinterträdgården i vintras. Jag håller 8 – 12 grader i rummet och vattnar kameliorna med regnvatten. I december tappar kamelian ‘Tomorrow’ både blad och knoppar. Nu händer samma sak med ‘Donation’. Jag fattar inte vad jag gjort för fel! Jag har inte vridit på dem, försökt att hålla jorden varken för torr eller blöt och skött dem efter bästa förmåga.
    Kan någon förklara vad som blivit fel?!
    En annan sak…. var kan man köpa sortmärkta kamelior i Sverige?

    Svara
  4. Lotta L

    Hej Ulla O
    Precis samma sak hände alla mina Kamelior under perioden november 07-januari 08. 6 underbara kamelior tvärdog inom loppet av ett par månader. Förtvivlan! Sedan fick jag veta att det kan ha berott på att vi haft ovanligt mörkt under hösten i år och att just Kamelior då går ner i ämnesomsättning så pass mycket att man riskerar att övervatnna dem även om de i princip står torrt. Jag misstänker att det är vad som hände mina, helt enkelt för lite solljus trots att de stod på en inglasad balkon med maimalt 10-12 grader under vintern. Jag hade haft mina kamilior olika länge, somliga i flera år och de hade alla mått utmärkt, blommat så man kunnat gråta av rörelse och inte tappat knoppar eller bladverk tidigare. Jag sörger dem men har påbörjat en ny samling. Kan bara inte låta bli….

    Svara
  5. Ulla Oscarsson

    Hej Lotta L!
    Det var länge sedan jag hörde av mig till dig, men jag vill bara rapportera att nu är det full fart på kameliafronten igen! Jag har skaffat en hel del nya på Mobackes handelsträdgård och alla utom Spring Festival har många knoppar. I dagarna har jag tagit in dem till mitt blomrum som nu är försett med växthusbetysning. Skall bli spännande att se hur de gillar ljuset.
    Vet du något om Spring Festival? Det är en småblommig kamelia som jag hade hoppats mycket på. Den skall bli översållad med blommor, men den är alltså den enda som inte har några knoppar.
    När planterar du om dina kamelior och hur ofta?

    Hälsningar
    Ulla

    Svara
  6. Birgit Rydberg

    Vill bara tala om att jag fick en Kamelia av en väninna i vintras, alla knopparna föll av, har ej ngt utrymme som behagar denna underbara växt, den står i ett rum med kvällssol. Idag hittar jag fullt med nya blomknoppar, hur göra. Ska jag ställa ut den på altanen under tak, eller vad ????
    Saltluft, säkert inte bra för blomvännen.
    Mvh Birgit Rydberg, Sundhammar (Västkusten utanför Kungälv vid havet)

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Birgit!
      Jag skulle prova att sätta ut kamelian på altanen under tak. Mina står ute hela sommaren, också under tak och jag bor nära havet så saltluften tror jag inte påverkar så mycket. Om inte man bor alldeles intill havet förstås, då kanske det kan påverka, jag bor ca 500 m från havet.
      Mvh Ulla

      Svara
      1. Birgit Rydberg

        Tack snälla för tipset. Ska genast ställa ut den, vi bor ung. som Du i förhållande till havet. Ska bli kul att se om knopparna nu utvecklas. Idag är det 28 gr. i skuggan, så jag hoppas den klarar det.

        Mvh. Birgit

  7. Birgit Rydberg

    Hej Ulla !
    Har haft min kamelia ute hela sommaren och knopparna är tjocka och fina. När ska jag ta in den för vintern? Har tyvärr inget utrymme, som jag tror passar denna unika varelse. Den kan stå som bäst i ett nv-fönster med tanke på värme. Då får den stå på golvet med fönster ända ner. Har ej ngt kallt utrymme. Ska jag försöka ställa den där och se vad som händer, eller förvara den hos ngn annan, men då får man ju inte glädjas åt den.

    Mvh Birgit

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Birgit!

      Låt den stå kvar ute så länge du vågar. Jag har mina ute till det är risk för nattfrost. Då tar jag in dem i uterummet.
      Å andra sidan så kanske du ska ta in din innan det blir för kallt ute, eftersom du inte har något svalt utrymme att ställa din kamelia i. Risken är ju annars att temperaturskillnaden blir för stor. Jag skulle satsa på att ställa den i nv-fönstret.
      Har du möjlighet att sänka temperaturen där, till ca 16 – 18 grader så kanske det går, så att du får se knopparna slå ut.
      Duscha gärna knopparna också när du ser att de börjar svälla. Kameliorna är kinkiga ibland, så man vet aldrig riktigt var man har dem 🙂
      Lycka till!
      Hälsningar Ulla

      Svara
  8. Ulla O

    En liten rapport från kameliafronten på Frösön. I år gjorde jag misstaget att sätta ut mina 10 kamelior för tidigt. (B juni) Trots avhärdning, odlingsväv och allmän handpåläggning frös skottspetsarna och vitnade betänkligt. Det innebar att knoppsättningen blev oerhört försenad och jag ser endast små knopprudiment. Finns det chans att de kommer i kapp tror du?

    Svara

Kommentera

