En liten orkidé

orki1.jpg

På den här mörka årstiden så tycker jag det är roligt att ägna ”inneblommorna” lite mer uppmärksamhet. På sommaren får de mer eller mindre klara sig själva.

Det här är en liten söt orkidé som jag köpte för några år sedan på Blomsterlandet när de hade orkidéutställning. Tyvärr så vet jag inte namnet på den.

Men den har blommat flitigt och länge. Jag har den i en ampel och den har också satt små bebisskott 🙂 Några av dem har jag tagit loss och planterat i små krukor.

Nu gör kanske inte bilden orkidén full rättvisa, här försökte jag få till en lite mer konstnärlig bild av den. Men man kan se blommorna skymta fram i alla fall 🙂

Den är väldigt lättskött och jag vattnar den en gång iveckan direkt under kranen. Vattnet måste få rinna av ordentligt för de gillar inte stående vatten i krukan.

4 thoughts on “En liten orkidé

  1. Anita

    Den är jättefin din lilla orkidé. Tycker bilden blev vacker. Ljuset … som vanligt är det fantastiskt. Jag har en liknande. Den blommar också nu och dessutom har min stora vita börjat blomma igen. Den bara jag älskar. Den är så ren och oskuldsfull på något sätt.

    Det är härligt med blommor … tur att dom finns.

    Kram Anita

    Svara
  2. Nina

    Vilket läckert foto. Den difusa sköna bakgrunden, den blåa tonen är hel skön och så skärpan på Orchidens kronblad. Så läcker!!

    Svara
  3. Åsa

    Otroligt vackert, jag håller på att leta efter amplar med mycket ljusinsläpp just för att hänga orkidé i en sån i sovrummet, vi har norrfönster där. När jag sökte efter det så hamnade jag här.

    Svara
  4. Cristina

    Det är en Phalaenopsis equestris du har. Ta väl hand om den för den är en va de mest tacksamma arterna…
    Jättevacker bild!

    Svara

Kommentera

