Paradisträd

Nu har jag precis varit ute i uterummet och fotograferat mitt paradisträd som är fullt med knoppar. Det är också en jättefin växt för uterum. Paradisträdet blommar bara om det får stå svalt på vintern.

para2.jpg

Det är en suckulent växt och den klarar varm och torr luft på sommaren.

På vintern vattnar man ytterst lite. Omplantering behövs inte varje år. Den blommar inte heller det året som man planterat om trädet.

Jag tycker det är en jättefin växt och mitt paradisträd köpte jag som liten växt när vi flyttade in här, 1996. Nu är trädet stort och kraftigt med en decimeter tjock stam.

Min förkylning satte stopp för min nyårspromenad idag, men jag har ju uterummet att gå ut i 🙂 Nu längtar jag redan till kommande odlingssäsong.

Och God fortsättning på det nya året!

Redigerat 2008.02.23

Jag ser att det är många som sökt på paradisträd och hamnar här.

Det finns mer om paradisträdet här:

https://langberg.wordpress.com/2008/01/15/paradistradets-blommadel-2/

En bild på blommorna utslagna.

(får se om det funkar med länken här)

6 thoughts on “Paradisträd

  1. Anita

    Tänk, jag har aldrig sett ett paradisträd blomma förut. Ditt uterum måste vara fantastiskt för blommorna. Vi planerar att göra om vårt så vi kan vinterförvara växterna svalt där. Hoppas det blir av i år.

    Trist med förkylning men tur då som sagt att du har uterummet. Och visst längtar man efter odlingssäsongen. Jag köper alltid tulpaner i någon vacker pastellfärg efter jul. Det känns som första vårtecknet för mig. I år fick det bli gammelrosa tulpaner. Oerhört vackra. Lite dyrare än vanliga i 10-pack men det var det värt för dom verkar vara väldigt kraftfulla och fina.

    Jaha … imorgon är det dags att jobba igen. Tvättat har jag gjort och matlådan är laddad med laxpudding så jag känner mig förberedd. En skön ledighet har det varit.

    Ha en bra fortsättning på veckan Ulla och framförallt … en bra fortsättning på 2008!

    Kram
    Anita

    Svara
  2. Anneli

    Grymt avundsjuk är jag på ditt Paradisträd och knopparna. Jag har haft ett jättegammalt som jag började drömma om att det skulle blomma men det dog istället! *suck*

    Kan du inte visa en bild på hela trädet och gärna hela uterummet för jag är avundsjuk på det med!

    Och så får du berätta om det doftar sen!

    KRAM!!

    Svara
  3. langberg Inläggets författare

    A n i t a,
    det tycker jag absolut, att ni ska försöka göra om ert uterum så du kan vinterförvara växterna där. Det räcker ju nästan med att hålla det frostfritt. Lite beror det ju på vad det är för växter också.

    A n n e l i,
    det kommer nog bilder både på hela trädet och kanske på uterummet också. Jag måste vårstäda där ute först bara 🙂
    Och paradisträdets blommor doftar inte.

    God Fortsättning på er också!
    Kram Ulla

    Svara
  4. Anneli

    Det finns två olika Paradisträd som ser precis likadana ut fast jag TROR att det kan vara så att den ena har vita och den andra ljust rosa blommor. Men vad jag vet med säkerhet är att den ena är doftar och den andra inte.

    Jag ser framemot bilderna så städa på nu! ;O)

    KRAM

    Svara
  5. langberg Inläggets författare

    Jo, Anneli, jag har också läst att det finns paradisträd med olika färger på blommorna. Mitt träd har inte doftande blommor och de är vita. Kanske de med rosa blommor doftar, intressant, tack för din upplysning 🙂
    Kram Ulla

    Svara
  6. Pontus

    hej

    Jag har ett paradisträd o då menar jga träd det är ca 150 högt och ca 25 cm grov stam mycket fint men nu har det kommit vitt ludd på flera ställen både på grenar och på blad. Vet någon här vad det kan vara för något..TAcksam för svar gärna till mailen: zandeen@hotmail.com

    Svara

Kommentera

