Minne från Mauritius

Vädret är för bedrövligt just nu. Mörkret och regnet verkar aldrig ta slut!

Då drömmer man sig tillbaka till varmare och framför allt ljusare nejder. De här två bilderna på Lotusblomman tog jag i Botaniska trädgården på Mauritius i dec 2006.

En resa som jag kan leva länge på 🙂

lotus2.jpg

Lotusblomma, en underbar växt. Dock ej lämplig för uterum…:)

lotfro.jpg

Här en fröställning av Lotusblomman. Är de inte söta, jag tycker fröna ser ut som små smileys där de tittar fram ur sina hålor 🙂

4 thoughts on “Minne från Mauritius

  1. Anita

    Lotusblommor är ljuvliga och jag hade ingen aning förrän jag var i Italien ett år och fotograferade en jättedamm med lotusblommor och fröställnigar att det är sådana (fröställningar alltså) som brukar finnas torkade i buketterna som jag brukar köpa på ICA. Dom brukar vara målade i guld (till jul) och i silver (till nyår) eller naturella (övriga tider på året). Jag sparar alla sådan fröställnigar år efter år och använder i mina blomsterarrangemang.

    Men den på din bild är ju grön och ”levande”. Och visst ser det ut som små smileys som sticker upp 🙂

    Härliga längtansbilder … för regnet vräker ner här också.

    Kram
    Anita

    Svara
  2. Anneli

    Det måste ha varit jättespännande att ha varit där! Speciellt du som är växtintresserad! Själv skulle jag vilja åka till mina krukväxters hemland (men i den fråga är jag lite nördig ;O)) för jag tycker det är jätteintressant! Naturligtvis med kameran i högsta hugg!

    Underbara bilder!!

    Svara
  3. langberg Inläggets författare

    Anita:
    Ja, det har du rätt i, jag har nog sett dem också men inte reflekterat över att det är Lotusblommans fröställningar. Det ska jag ta en närmare titt på nästa gång jag är i en blomsterbutik 🙂
    Anneli:
    Ja, det var en resa som jag aldrig glömmer. Det är fantastiskt roligt att se alla växter, både krukväxter och andra, i sin rätta miljö.
    Kram på er!

    Svara

Kommentera

