En enkel tulipan

Bara en bild på en enkel tulipan.

tulpan2.jpg

Jag tycker tulpaner är svåra att fotografera. Nu har jag hållt på en stund i uterummet för att försöka få till en bild. Jag gör det varje år, men man blir nog aldrig riktigt nöjd.

Och tur är väl det, för det är ju också det som sporrar en att försöka om och om igen.

”Nu, nu ska jag minsann få till en riktigt bra bild”, det känns kanske igen av er som också fotar mycket….:)

Man blir nog kräsen när man håller på och fotograferar mycket, till slut så tycker man att ingen bild duger. Kanske är det en utvecklingsfråga också, jo, det är det säkert.

Men roligt är det hur som helst och jag tröttnar aldrig, jo ibland, om jag ska vara ärlig, men lusten att fota brukar alltid komma tillbaka igen.

Och denna bilden klarade mina kritiska ögon, just nu i alla fall…..hi,hi.

Och tulpaner är underbara blommor!

8 thoughts on “En enkel tulipan

  1. Kirsti

    Inte ”bara en bild” det där inte! Det är ett otroligt vackert foto på härliga tulpaner! Jag har varit in här på många besök under de senaste veckorna och kommer att fortsätta med det.. Gillar verkligen allt se- och läsvärt på din blogg! Trevlig helg!
    /Kirsti

    Svara
  2. Anneli

    Jag älskar tulpaner och min önskan (stående) till min födelsedag är en stor bukett med blandade färger! :O))

    Jag håller fullständigt med dig om att det är svårt att fotografera tulpaner och jag har inte lyckats få till någon bra alls. Någon gång! :O( Men får jag en bukett ska jag öva. ;O)

    Och visst är det så att man tröttnar ibland på att fotografera. Det tror jag är en nödvändighet när det gäller något så kreativt. Man måste få fylla på med lite tråkighet för att kunna bli inspirerad och kreativ igen. Själv har jag haft en period där jag inte varit så kreativ men nu längtar jag jättemycket ut och fotografera nyckelpigor! Jag får väl dock vänta ett tag för än har de inte visat sig! ;O))

    Jag tycker din tulpanbild är jättevacker!

    Trevlig helg
    KRAM!

    Svara
  3. Anita

    Jag ler igenkännande när jag läser dina ord Ulla. Man håller på och håller på och det är svårt att bli nöjd. Jag älskar också tulpaner men håller med om att dom är väldigt svårfångade. Just nu är det min vita orkidé som är fotoobjekt hos mig.

    Jag förstår att du är nöjd med din bild för den blev verkligen vacker. Bakgrunden är så härligt ljus och hoppingivande. De tre tulpanerna kompletterar varandra och är väldigt vackra. Den övre lutar sig mot den mittersta och i den har du fångat ljuset. Det lyser igenom blombladen på ett fantastiskt fint sätt. Så den längst ner, den diffusa, som ett lila moln. Tycker också om den lilla ”klungan” av gröna reflexer i övre högra hörnet. Den klungan tillsammans med tulpanbladet i nedre vänstra hörnet ger en härlig diagonal. En motsvarande diagonal bildar tulpanerna och det gör att det är ett härligt linjespel i bilden.

    Som du ser blev det en lång utläggning men det beror på att jag blev väldigt förtjust i din bild. Du kan vara så nöjd med den!

    Kram
    Anita

    Svara
  4. Rajson

    Det enkla är oftast det svåra!
    Jag tycker detta foto är ytterligare en som visar att du fin förmåga att fånga det ät lilla extra. Är ingen expert men den rätta känslan finns där för mig.
    Just dessa lila enkla tulpaner är tillsammans med de vita mina favoriter.Tyvärr var dessa slut i min affär idag.
    Oj vad skönt det är med ett uterum när det blåser som det gjorde i helgen!
    Ha en skön start på veckan!

    Svara
  5. gimliz

    Jätteskön känsla i din tulpanbild! Ljuset känns som en föraning av vår… Och just lila är mina favoritfärg på tulpaner till på köpet! Jag hoppas att du till slut blev nöjd med din tulpnabild! Jag tycker att den är jättevacker!
    // Åsa

    Svara
  6. langberg Inläggets författare

    Kirsti, Anneli, Anita, Rajson och Åsa:

    Tack så hemskt mycket för era inlägg, roligt att ni gillade min tulpanbild 🙂

    Anita:
    Orkidéer är inte heller så lätta att fotografera, men jag har ju sett din underbara bild av en.

    Anneli:
    Du har så rätt i det du skriver.

    Rajson:
    Någon expert är jag verkligen inte heller, men jag går helt på min känsla när jag fotograferar.
    Och visst är det härligt med uterum 🙂

    Svara
  7. Mona

    Men hallå…så dum jag var då..skrev ju min kommentar under fel inlägg..så där det står om spamprogrammet.. därunder finns raderna som skulle hit egentligen..ahhhhhhhhhh….klantiga jag..kommer du åt att fixa till det så får du gärna göra det.

    kram igen
    mona

    Svara
  8. langberg Inläggets författare

    Det gör inget Mona, att kommentaren hamnade fel.
    Den får vara kvar där 🙂
    Jag vet inte hur man gör för att ändra på det, men det spelar ingen roll, jag har ju läst den och jag tackar dig för dina ord och det var roligt att du kikade in 🙂

    Svara

Kommentera

