En vit skönhet

orkide2.jpg

Jag fick en sådan vacker orkidé i helgen. Den är underbar med sina vita blommor.

Blommorna på denna orkidén är lite mindre också än blommorna på den vanliga brudorkidén.

Jag har blivit mer och mer förtjust i orkidéer. De är faktiskt ganska lättskötta, om man inte ger sig på de allra svåraste förstås.

orki4.jpg

De ska torka upp helt mellan vattningarna, då blommar de bäst. Och det får aldrig bli vatten stående heller.

Och blommorna håller ju länge när de blommar. Så det är en riktigt fin blomma, jag samlar på dem i mitt köksfönster, för det ligger åt öster och där trivs orkidéerna fint.

vithel.jpg

Och så en bild i helfigur. Denna bilden har jag tagit inne i solljus. De två andra är fotograferade i uterummet.

4 thoughts on “En vit skönhet

  1. Rajson

    Oh så skira foton du har fått till! Tycker att det kan vara lite svårt att få liv i orkide bilderna då de är så otroligt vackra i sig!
    Älskar dessa juveler. Har alltid en blommande men jag ser dom oftast som snittblommer. Blommar länge men,och visst händer det att en annan blommar åter.
    Vilken vår dag det har varit!(GBG vädret var ingen hitt i lördags!)

    Svara
  2. Anneli

    Så fantastiskt vackra bilder på en (enligt mig) svårfångad blomma. Visst är den lättskött men det är inte min favorit och jag har faktiskt aldrig ägt någon i mitt hem!
    Däremot andra orkisar som jag faktiskt saknar!

    KRAM!

    Svara
  3. Mona K

    Åh vad underbar, jag älskar orkide´r, jag har ganska många i mina vardagsrumsfönster. Det ena vätter mot söder och det fungerar bra även där. Jag har tyvärr ingen bra kamera så jag kan inte ta några vackra bilder, därför blev jag helt upptagen av denna bild.
    Tack Ulla för dina vackra bilder. Jag tittar lite varje dag sedan jag ”hittade” dig!
    Kram, Mona K

    Svara

Kommentera

