Vaxblomma i kruka

Åh vad jag är glad! Jag har varit ute och skulle handla lite blommor och gissa vad jag hittade, jo, vaxblomma i kruka!

vaxbl2.jpg

Jag måste säga att den är mycket vackrare som krukväxt än som snittblomma. Jag har aldrig sett den som krukväxt tidigare, så jag är verkligen jätteglad att ha hittat den.

Den är som en liten tall med blommor på, så vacker i formen och med sina ljusa gröna skott.

vaxbl5.jpg

Det latinska namnet är ‘Chamelaucium uncinatum‘ kommer från västra Australien och tillhör myrtenfamiljen.

Den vill ha mycket ljus, får aldrig torka ut och uppskattar en daglig dusch.

Klarar ner till 2 minusgrader, alltså en växt som lämpar sig utmärkt för uterum.

Kan säkert stå ute på sommaren också.

Jag tycker den är helt underbar!

Nu ska vi se om jag kan få den att trivas 🙂

8 thoughts on “Vaxblomma i kruka

  1. Anneli

    Vilken söt liten blomma! Och jättefina bilder som vanligt.

    Den ska jag ha när jag får mitt uterum! *drömmer*

    Jag önskar dig en trevlig kväll!

    KRAM!

    Svara
  2. Anita

    Tänk, vaxblomma är ny för mig. Jag känner igen namnet men hade inte klart för mig hur den såg ut. Men jag förstår att du är glad att du hittat den för den är ju ljuvlig. Som en liten bonsai. Ser verkligen ut som en barrväxt … rosmarin påminner den lite om också tycker jag när jag ser den övre bilden. Och vilka blommor. Som vanligt levererar du bilder som är väldigt vackra. Gissa om jag blev sugen på en vaxblomma nu 🙂 Hoppas den kommer att trivas hos dig.

    Ha det bra idag Ulla … hoppas att vinden mojnat nu. Här har det regnat inatt och nu är det grått och trist. Men … efter regn kommer sol heter det ju så jag väntar på att solen ska titta fram igen 🙂

    Kram Anita

    Svara
  3. Rajson

    Visst är de små blommorna läckra i formen och du får fram det finaste av växten genom kameraögat.(som vanligt).
    Hade denna växt förra vintern men tyvärr har jag svårt med att komma ihåg och vattna lagom så den blev inte så långvarig.Men jag tror du fixar det!

    Svara
  4. Catharine

    Oh vilka vackra bilder. Nu börjar man bli lite blomsjuk igen efter en lång gråmörk vinter. Fast idag har det varit riktigt trist väder igen. Mulet och regndisigt. Men ingen blåst i alla fall. Jag gick till och med ut och rensade lite mer i trädgården på eftermiddagen. Rosor och klematisar har ju börjat få feta nya skott överallt så det är nog dags. Även om det förmodligen är mer än en månad ”för tidigt”. Global Warming alltså.

    hälsn
    Cathy

    Svara
  5. Ockie Hanssen

    Blomman är verkligen vacker. Köpte en själv för någon månad sedan med mängder av blommor och knoppar. Så åkte jag bort fyra dagar och min man glömde vattna och alla blommor och knoppar
    torkade och dog – suck. Barren är iallafall gröna och fina så plantan lever. Men kommer den att blomma om? Någon som vet?
    Ockie

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Svårt att säga om den kommer att blomma igen. Jag hade min i ett par år, men den blommade aldrig om. Den klarade att stå svalt i uterummet över vintern och den växte bra också men några nya blommor blev det aldrig. Nu har jag den inte kvar längre.
      Hälsningar Ulla

      Svara
      1. Ockie Hanssen

        Tack Ulla, då vet jag. Men jag sparar den åtminstone över sommaren bara för att se hur stor den blir,
        Ockie

Kommentera

