Oncidium ‘Sherry baby’

Det här är en av mina senast inköpta orkidéer.

sherry3.jpg

‘Sherry baby’ heter den och tillhör gruppen Oncidium. Det fina med denna är att den doftar. Den har en härlig doft av vanilj!

Och blomman är så vacker tycker jag, med en härligt vinröd färg.

sherry1.jpg

Det är en svårfotograferad liten rackare…..den är högväxt och egentligen tror jag att denna orkidén skulle varit väldigt fin i en ampel, där stängeln, som är full med blommor skulle hänga ner, istället för som nu, uppstöttad på en pinne.

Det får jag fundera närmare på om jag kan få över den i en ampel i stället.

I broschyren om orkidéer står det att Oncidium är en lätt nybörjar orkidé som villigt blommar om.

Och det passar mig, för jag är nybörjare på orkidéer, men jag gillar dem mycket.

miltona.jpg

Det här är den andra orkidén jag köpte nyligen.

Den heter ‘Islers red’ och hör till Miltonia.

Den doftar också, men vad vet jag inte ännu för den har inte slagit ut riktigt.

Knoppen bådar gott, tycker jag, den är såå vacker med form som en tulpan 🙂

Så jag återkommer till denna lite längre fram.

9 thoughts on “Oncidium ‘Sherry baby’

  1. Rajson

    Hade inte koll på orkideer kan vara så doftrika. De vanligaste har väl knappt någon. Måste gå ut och känna efter. Investerade i ett par vanliga brudorkideer just idag.
    Din nya är mycket vacker i blomman och du har fångat den fint så klart!

    Svara
  2. Anita

    Menar du att det finns orkidéer att köpa här som doftar. Det hade jag inte en aning om. Den är ju fantastiskt söt din Sherry Baby. Jag håller på och röjer ett helt fönster där jag bara ska ha orkidéer. Ca 2 m blir det nog. Hälften har jag ockuperat redan men när jag planterat om och klippt ner mina jättelika hibiscusar, ja då ska dom förflyttas och ge plats till nya orkidéer.

    Den nedre kunde jag tagit gift på att det var en tulpan. Vilken fantastiskt söt knopp. Det ser verkligen inte ut som en orkidé.

    Gillar också dina bilder väldigt mycket. Tycker så mycket om de ljusa milda bakgrunderna som känns härligt vårlätta. De gör mig glad inombords.

    Ha en fin kväll Ulla

    Kram Anita

    Svara
  3. langberg Inläggets författare

    Rajson:
    Nej, de vanliga brudorkidéerna doftar inte.

    Anita:
    Jag har köpt dessa två på utställningen här på ”mitt” Blomsterland och de som doftar är väl inte så vanliga annars.
    Har du möjlighet att ta dig till Bromma mellan den 6/3 och 16/3 så kommer samma utställning dit, till det Blomsterlandet som finns där.
    Då kan du säkert hitta många ”nya” orkidéer och också doftande 🙂
    Det finns en hel del att välja på.

    Kram på er!

    Svara
  4. photoimagine

    Hej Ulla!
    Det är en fröjd för ögat att titta in här. Blommor är alltid vackra och känslan du har i fotograferingen är lite gudomligt om jag får uttrycka mig så.
    Tack.

    /Imagine

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Jacob, jag köpte min Sherry baby på en orkidéutställning på Blomsterlandet i Göteborg. Blomsterlandet brukar ha återkommande orkidéutställningar varje år. Du kan söka på Blomsterlandet, där finns info om alla utställningar som de brukar ha.
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

