Dendrobium

Dendrobium, en alldeles underbar liten orkidé!

dendro2.jpg

Dendrobium är ett av det största orkidésläktet med över 1000 olika arter.

Finns från Nya Zeeland i söder till Indien och Japan i norr.

Placeras så ljust som möjligt.

Ordentlig genomvattning under tillväxtperioden. Men som alltid, när det gäller orkidéer så får inget vatten bli stående i krukan. Låt den också torka upp mellan vattningarna.

dendro3.jpg

Under vintern vattnas sparsamt, endast så att plantan inte skrumpnar.

Planteras om när plantan fyllt krukan och man kan också dela den när den blir gammal.

Man kan placera den ute under sommaren.

Informationen har jag hämtat ur Blomsterlandets broschyr om orkidéer.

4 thoughts on “Dendrobium

  1. Anita

    Helt ljuvlig orkidé som du avbildat på ett helt fantastiskt sätt. Tycker mycket om bakgrunden, mild och lite marmoraktig. Mycket vackert ljus också. Du gör mig verkligen sugen på fler orkidéer.

    Och vet du vad! Jag har tagit ledigt den 11 april. Då ska jag träffa min vännina på pendeltåget och så ska vi åka upp till trädgårdsmässan i Älvsjö. Vi kommer att hänga på låset och gå där mest hela dagen. Där finns mängder … och jag menar verkligen mängder, med orkidéer av alla olika slag. Jag planerar att köpa minst 2 med mig hem. Gissa om jag längtar. Och tills dess ska jag titta på dina ljuva bilder och inspireras. Och så har jag ju 4 egna som blommar förstås, plus en med knopp.

    Det är så härligt med blommor! Man blir faktiskt lycklig av blommor!

    Ha en härlig dag Ulla!

    Kram Anita

    Svara
  2. Rajson

    Håller med Anita ovan om fotot.Du lyckas verkligen få till bakgrunderna!
    Köpte en bok om orkideer på rean. Massor av fina foton och information.Blev sugen efter dina foton!
    Ha en skön kväll.(Har det stora nöjet att vara bortbjuden en vanlig måndagkväll!)

    Svara
  3. langberg Inläggets författare

    Anita:
    Ja, visst är det härligt med blommor, jag blir också glad av dem 🙂
    Hoppas du hittar några fina orkidéer på mässan och att du visar dem i din blogg sedan.

    Rajson:
    Jag får nog skaffa mig en orkidébok också.

    Stort tack till er båda!
    Kram Ulla

    Svara

Kommentera

