Paradisträd, del 3

Jag lovade vid något tillfälle att jag skulle lägga in en bild på mitt paradisträd i helfigur.

Så här kommer den.

ptrad1.jpg

Hela trädet är nästan omöjligt att få med, det är ganska trångt i mitt uterum 🙂

Men man kan nog få en liten uppfattning om hur stort det är, i alla fall.

Och det blommar som bäst just nu. Blommorna håller länge.

I krukan så växer det också ett litet grönt ”ogräs” med gula små blommor. Det är någon form av Oxalis. Jag rensar bort det, men det återkommer ideligen. Fast det är ganska fint med det gröna runt paradisträdets tjocka stam.

Jag är väldigt rädd om mitt paradisträd, det är så fint nu och det har nästan fått formen av en ek.

Det finns ett lika stort paradisträd till salu på ”mitt” blomsterland och skulle man vilja köpa det så får man ge 3000 kr för det.

Men mitt är inte till salu 🙂

PS. Du kan hitta mina övriga inlägg om paradisträd i kategorin: ”Uterumsväxter” DS

12 thoughts on “Paradisträd, del 3

  1. langberg Inläggets författare

    Fru A:
    Du kanske har vattnat ihjäl dem? 🙂 Det är ofta ett vanligt fel man gör, de tål att torka och ska det också emellan vattningarna.
    Du får prova igen!
    Hälsningar Ulla

    Svara
  2. Catharine

    Brukar de kallas penningblommor också? Tycker den liknar blommor min mormor brukade ha som hon kallade penningblomma. Väldigt vacker är den.
    Solen skiner idag också, åtminstone strax innan lunch. Fast det var kallt i natt, -4 grader nästan. Igår slängde vi ut den gamla trasmattan vi hade i uterummet. Den hade legat där sedan vi glasade in och det är nu 6 år sedan. Så nu måste vi ut på mattjakt igen.
    ha en bra dag,
    Cathy

    Svara
  3. Anita

    Helt fantastiskt paradisträd Ulla. Jag förstår att du vårdar det ömt. Det är verkligen som ett vackert bonsaiträd. Det är första gången jag ser ett blomma. Det måste vara väldigt gynnsamt i ditt uterum.

    Apropå uterum så har vi nu fått kontakt med en snickare som eventuellt kan tänka sig att hjälpa oss med att vinterbona vårt uterum. Vi får väl se. Det behövs ju inte förrän i höst. Dom har ju så fulltecknade kalendrar så det är inte lätt att få tag i någon. Och så måste man ju beställa material. Med långa leveranstider.

    I helgen blir det trädgårdsmässa i Sollentuna. Där blir det både trädgård och uterum. Ska bli jättekul.

    En skön dag önskar jag dig. Här skiner solen hoppas den gör det hos dig också.

    Kram Anita

    Svara
  4. langberg Inläggets författare

    Catharine: Ja, penningträd vet jag att paradisträdet också kallas för, kanske också penningblommor, så det kan nog stämma.

    Anita: Jag hoppas ni får vinterbonat ert uterum, för då kan du ju nyttja det så mycket mer, det är det värt och så kan du också skaffa dig ett paradisträd sedan 🙂
    Ha det så trevligt på mässan, jag kanske går i år, på den mässan som brukar vara på Liseberg här i stan.

    Ha det gott båda två 🙂

    Svara
  5. Anneli

    Vilket underbart Paradisträd. Liknar mitt men ditt har mycket finare form. Det ser helt klart ut som en liten ek!! Och mitt har aldrig blommat så där är jag grymt avundsjuk också! Fast mitt träd har tyvärr dött nu så det finns inte ens en förhoppning att kunna få blommor.

    Var jätterädd om ditt träd (vilket jag förstår att du är)

    Må gott

    KRAM!

    Svara
  6. Karin

    Hej!
    Jag snubblade in på din blogg och fann en massor av vackra foton och bilder.Har nog aldrig sett Paradisträd blomma förut.Tack!/Karin

    Svara
  7. Teres

    Hej, vilken fin blog och vilket vackert Paradisträd!

    Även jag har ett, som blivit stort och fint i formen. ”Ärvde” det av en vän som flyttade för ca 9 år sedan. Men mitt träd har heller aldrig blommat, visste inte ens att de kunde det. Gör du något särskilt för att få det att blomma? Berätta! Idel öra!

    Tack för fin blogg/Tessan

    Svara
  8. langberg Inläggets författare

    Anneli, Karin och Teres, tack för era rader!

    Teres:

    Paradisträdet blommar om det får en sval, men frostfri, övervintring. Ljust, svalt och torrt, då blommar det!

    Svara
  9. Katarina

    Hejsan. Fint paradisträd!!
    Har ett paradisträd som hänger ner över krukan, som den inte orkar bära sig.
    Vad ska man göra åt det? Och. Vad gör jag för fel??
    Tacksam för tips
    Tack Katarina 🙂

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Katarina!
      Lite svårt att svara på. Har du paradisträdet i rumstemperatur året om? För mycket vatten?
      Vattnar man för mycket så kan det skrumpna ihop. I så fall, låt det torka lite så kanske det hjälper.
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

