Mitt lilla ogräs

Det bara regnar och regnar idag så då kan man ju passa på att blogga lite 🙂

Här är en bild på ”ogräset” som växer i nästan alla mina krukor.litgul1.jpg

Det är troligen någon form av Oxalis, bladen liknar klöverblad. Och blomman är liten och väldigt fin. Jag vet inte var ogräset kommit ifrån från början, men det trivs väldigt bra i uterummet. Troligen har det följt med någon växt som jag köpt, kanske som frö i jorden.

Det fröar av sig väldigt och går nästan inte att utrota. Jag rensar i mina krukor med jämna mellanrum, men det dyker snart upp nya plantor.

Egentligen gör det inte så mycket, jag tycker det är ett vackert ogräs och det är rätt så fint med den gröna mattan i krukorna 🙂

En dag som denna, med allt regnandet, så har jag också roat mig med att så lite. Bl.a en Ipomoea.

De är fina och det vill jag alltid ha några varje säsong.

6 thoughts on “Mitt lilla ogräs

  1. Anita

    Vilken fenomenalt vacker bild! Den blev en stor favorit hos mig. Otroligt vackert komponerad med den lilla gula blomman till höger som framträder så fint mot den grönblå bakgrunden. Och så blommans klöverlika blad. Bilden är så ljus och lätt och har otroligt vacker färgskala.

    Nu måste jag ju skriva lite om ditt ogräs också. Det har jag också haft i flera av mina krukväxter, men det är några år sedan nu. Jag tyckte också mycket om det, fast man fick ju hålla efter det. Att det är en oxalis kan man nog anta men jag vet inte vad det heter. Men jag har hört att det brukar vara problem i växthus med en liten gul oxalis som sprider sig väldigt lätt, det är förmodligen den.

    Nu måste jag berätta vad jag köpte igår på mässan … jo … Ipomoea, närmare bestämt Ipomoea tricolor ”Heavenly blue”. Det var så länge sedan jag fick tag i den himmelsblå ”Blomman för dagen” så jag blev jätteglad när jag hittade den hos Impecta. Men jag får nog vänta ett tag med att så den då jag inte har någonstans att ha den ännu. Och dom växer ju så ofantligt fort när dom väl sätter fart.

    Så det regnar hos er också. Jag tänkte ändå se om det går att ta någon bild på mina orkidéer, men jag tror ljuset är för dåligt.

    Nu är det strax dags att göra mat.

    En fortsatt bra söndag och en fin vecka önskar jag dig!

    Kram Anita

    Svara
  2. Rajson

    Underbart foto,tänk om alla ogräs var så rara.
    Har en rödbladig liknande variant i rabatten. Sprider sig överallt med frö och revor. Vacker men besvärlig att hålla efter.
    Regniga hälsningar från en trött helgfirare.

    Svara
  3. Anneli

    Jag tittar bara in för att önska dig en skön söndagskväll och så ser jag denna skapelse!
    En ljuvlig bild på ett troligt vackert ogräs. :O))

    KRAM!!

    Svara
  4. Mona

    Håller med, ett vackert ogräs..och du lyckas alltid få dina bilder på blommor så där speciellt vackra på ett så där skirt sätt….tycker om stilen du håller. Här regnar det idag och vädret är mycket grått och disigt….å då försvinner ju snön så jag ska inte klaga 😉

    Mona//

    Svara
  5. Ninni

    Otroligt vackert, vilken fin bild du tagit! Hittade hit via Ullis i North Carolina,tänk vilka slingriga vägar man kan ta…

    Svara

Kommentera

