Påskblommor

Det är ju inte påsk riktigt ännu, men påsken är ju tidig i år.

Och de små påskliljorna och små violer är de första blommor jag brukar plantera ut i en liten balkonglåda utanför köksfönstret. Så att jag kan se dem.

plilja2.jpg

Jag tycker bäst om de små minipåskliljorna. Likaså tycker jag bäst om små violer.

De stora blaffiga penséerna i skrikiga färger gillar jag inte. Jag tycker de ser så onaturliga ut 🙂

viol1.jpg

Nej, jag vill ha de här lite mindre violerna, de gillar jag 🙂 Ofta så doftar de lite också.

Violen på bilden är dock från förra året, men påskliljan är årets.

7 thoughts on “Påskblommor

  1. Anita

    Just hemkommen från kvällens körövning så får jag en glädjekick när jag ser hur du målat med kameran Ulla. Den övre bilden är verkligen som en målning i lätta svepande penseldrag. Tycker mycket om det svepande linjerna och de ljusa lätta färgerna.

    Jag tycker också om de små violerna. Förra året hade jag en sort som var riktigt liten, som en miniatyr nästan, blommorna var ca 1/2 cm. Har inte sett den i år men om jag ser den ska jag köpa den. Den såg ut i färgen som din.

    Ikväll blir det tidigt i säng. Jag har nämligen fått The Garden med posten så nu ska jag frossa i vackra blomsterbilder.

    Ha en fortsatt bra vecka!

    Kram Anita

    Svara
  2. Rajson

    Det var nog den vackraste påskliljefotot jag sett!
    Såg att det har slagit ut ett par små hos mig i rabatten!(tet-a-tet tror jag).Får försöka fota dom imorgon när jag är ledig.
    Har också svårt för maffiga pencéer. Min favorit är nog små jätte mörklila,nästan svarta violer.
    Får göra ordning en kruka när jag kommer hem från lång weekenden i Sälen.
    Ha det bra!

    Svara
  3. Anneli

    Åh, jag älskar Penséer!! Min mormor hade alla rabatter fulla hela somrarna av penséer när jag växte upp och jag gick där och plockade buketter och de doftade såå underbart!!

    Minipåskliljor har jag börjat gilla nu men stora har fallit ifrån lite trots att de är vackert gula!
    Men då har tulpaner tagit den platsen istället och det är jag nöjd med!

    Jag önskar verkligen att jag fick möjlighet att flytta till hus NU…så jag kunde börja odla igen!!

    Jag önskar dig en trevlig onsdag!

    Kram!

    Svara
  4. langberg Inläggets författare

    Anita:
    Härligt med en ny tidning att läsa!

    Rajson:
    Ja, de små, nästan svarta är fina 🙂

    Anneli:
    Jo, det finns några penséer som får godkänt av mig 🙂

    Stort tack till er alla tre!
    Kram Ulla

    Svara
  5. Annika

    Mmm… som en smekning… som det mjukaste av allt mjukt målar du underskönt fram dina blombilder. Det är en njutning för öga, själ och hjärta att se dina vackra alster 🙂

    Jag tycker allra bäst om att ha de små violpenseerna i krukor å balkonglådor… uppblandade med minipåskliljor… till påsk :o) Inte långt kvar nu… till påsken. Rackarns tidig i år är den.
    Ha en fin kväll!

    Macrohälsningar tillbaka
    Annika

    Svara
  6. Bettan

    Vackert vackert vackert! Åååh vad det spratt till i kroppen av vårkänslor nu! Jösses vad jag längtar efter grönska, med små fläckar av glada blomster!
    Kram!
    /
    Bettan

    Svara

Kommentera

