Viola hederacea – australisk viol

Små violer gillar jag, som sagt. Och när jag var i Botaniska trädgården i förra veckan så köpte jag denna lilla söta viol.

viol2.jpg

Den odlas i halvskugga och med jämn fuktighet. Den tål inte frost så det är inget man sätter ut tidigt i balkonglådan.

Däremot så passar den väldigt bra i uterum, den vill övervintra ljust och svalt.

På sommaren kan man ha den ute i trädgården eller på balkongen. Jag tycker den är jättesöt 🙂

Snön vräker ner här idag, så dags nu! Undrar hur det går för alla blommor som redan kommit upp, vi får hoppas att de klarar det här vinterangreppet 🙂

6 thoughts on “Viola hederacea – australisk viol

  1. akson

    Det var några små söta blommor. Sådan skulle jag kunna tänka mig ha i en balkongkruka. Små, spröda och vansinnigt vackra.

    Svara
  2. Anita

    En sådan köpte jag i lördags. Dom är jättesöta och när dom sätter igång att blomma ordentligt blir dom som små bollar. Roligt att du visste namnet. Jag har frågat men bara fått till svar att det är en ”miniviol” … och det visste jag ju redan.

    Har läst om ert snökaos och jag kan tala om att nu ahr det kommit hit. Det snöar ymningt och ligger redan på tak och träd. Och mer ska det bli har jag läst. Men jag tror blommorna klarar sig. Snö lägger sig som en skyddande kappa ocm den inte blir för tung och blöt förstås.

    Ha en riktigt skön kväll. Jag ska faktiskt ta mig ett bad för jag blev så vansinnigt frusen när jag gick från bussen.

    Kram Anita

    Svara
  3. Marion

    Jag fick en sån förra året i april. Den blommade hela sommaren och har fått övervintra i förrådet vid fönstret. Nu är den i full gång igen och jag hoppas att den ska blomma lika flitigt i år igen. Den har omplanterats två gånger för den brer ut sig.

    Svara
  4. Rajson

    Tack snälla för denna rara viol. Precis vad jag behövde.
    Har varit där det har snöat som värst här i södra Sverige idag. Skulle åkt hem före maken men fick inte loss bilen från parkeringen. Väntade in honom och vi körde hem genom ett julkorts landskap senare på eftermiddagen! JA det är väl bara att gilla läget.
    Ha en bra kväll!

    Svara
  5. langberg Inläggets författare

    Akson, Anita, Marion och Rajson, tack för era rader!

    Anita:
    Ja, det är irriterande att man sällan får reda på vad växterna man köper heter. Därför är det så bra att handla i butiken på Botaniska, för där får man namnskyltar på växten.
    Kul att du också köpt en 🙂

    Svara
  6. Britta-Karin Engberg

    Den här har jag haft några år. Från början betraktades den som ettårig. Provade då vinterförvara inne i garage, eftersom den kom från Australien. Nu har jag ett 40 cm stort fat med murgrönsviol! Den tål hårda tag och kommer tillbaka efter vanskötsel, men behöver lite vatten då och då under vintern.

    Svara

Kommentera

