En vacker växt, Ametistranka

Hardenbergia comptoniana.

Det här är en helt ny växt för mig. Jag såg den på Botaniska trädgården nu när jag var där sist, i växthusen. Blommorna och färgen på dem drog genast till sig min blick. Själva blomman påminner ju lite om Rosenvialens blommor.

hardenb.jpg

Ursprunget ska vara Västra Australien och det är en slinger, klätterväxt.

Väldigt vacker tycker jag.

harden2.jpg

Jag kan ingenting om denna växten, men jag skulle kunna tänka mig att den går att odla i uterum. Jag ska söka lite på den och se vad jag kan hitta om den.

Jag blev väldigt förtjust i den och det är roligt när man upptäcker ”nya” växter 🙂

Sökte precis och fick fram ett svenskt namn som skulle vara Ametistranka. Nu ska jag läsa vidare om denna, för mig, spännande växt.

Ametist förresten, det är ju min månadssten, så då måste jag nog försöka få tag i frö till Ametistrankan 🙂

2 thoughts on “En vacker växt, Ametistranka

  1. Anita

    Vilken härlig dag du verkar haft på Botaniska. Det här var ju en väldigt söt liten blomma. Ametistranka, det har jag inte hört talas om. Men då det finns ett svenskt namn så kan det väl inte vara helt omöjligt att få tag på den.

    Här ligger snön och idag är det en minusgrad så en vit påsk verkar vi få.

    Hoppas du får en bra dag Ulla!

    Kram Anita

    Svara
  2. langberg Inläggets författare

    Ja, Anita, det var en härlig dag, det finns så mycket växter där att se och beundra.
    Ametistrankan finns det frö av hos Impecta, har jag kollat upp, så jag ska beställa 🙂
    Vi har några minusgrader och sol idag.
    Ha en fin dag du med.
    Kram Ulla

    Svara

Kommentera

