Småblommiga clematis

Clematis är en växt som jag är väldigt förtjust i, speciellt de småblommiga.

Clematisen på bilden är en Clematis ‘Propertius’ . Den blommar tidigt, redan i slutet av maj.

propert.jpg

Den blommar däremot inte så länge, men ibland så kommer det en andra blomning lite senare på sommaren.

Detta exemplaret köpte jag innan vi hade skaffat kolonistugan. Då hade jag den i kruka ute på balkongen ett par säsonger. Sen flyttade jag ner den till koloniträdgården och den trivs väldigt bra där. Den har blivit frodig och kraftig. Kanske är det lerjorden, för det har vi där, som gör att den trivs så bra.

I år ska den få en riktig spaljé att klättra på, nu har den bara några tjocka bambupinnar att stötta sig emot.

Och årets skott har redan börjat svälla och växa så det är hög tid att ge den en spaljé.

Eventuellt lägger jag in en bild till senare, på en utslagen blomma. Just nu så vet jag inte riktigt var jag har de bilderna.

Måndag eftermiddag:

Här är då bilden på blomman, fast den böjer sig ner så man ser ändå inte så mycket av själva blomman. Man får ligga på rygg och fotografera om man ska komma åt blommans inre 🙂

clem5.jpg

6 thoughts on “Småblommiga clematis

  1. Rajson

    Just den sorten har jag också växande runt en ful buske som jag ville behålla som skydd för insyn.Den har vuxit sig riktigt stor och fått tag i äppelträdet bredvid. Fröställningarna är fina året runt.
    Blomman är väldigt fin på foto. Även din knopp är ljuvlig.

    Svara
  2. Karin

    Klematis är en av mina favoriter.Jag har en vacker syrenlila som växer i mitt syrenträd som blommar när syrenblommorna vissnat ner=)Vilka fina bilder du visar på både Ros och Klematis…/MVH Karin

    Svara

Kommentera

