Rosengeranium

Nu händer det mycket i uterummet. Temperaturen stiger upp emot 30 grader på dagarna när solen skiner.

Då gäller det att man luftar ordentligt, det blir också alltid varmare närmast taket. Det kan skilja på 10 grader från uppe vid taket och nere vid golvet. Växterna hamnar ju i mellanläget där och då blir det lagom temperatur.

Nu slår  min Rosengeranium, också känd som Dr Westerlunds blomma, snart ut.

Kanske den blommar helt redan i morgon.

Det är en härlig pelargon och den tillhör släktet ‘Pelargonium graveolens’, doftpelargoner.

Gnuggar man bladen så doftar det friskt av citron och mynta. Man kan använda bladen i bakverk också.

Jag tycker om doftpelargoner, de växer fort, i alla fall denna. Och blommorna är så vackra.

Ny bild kommer när den är helt utslagen.

Trevlig Helg!

8 thoughts on “Rosengeranium

  1. Nenika

    Hej, jag hamnade här genom att googla ”kamelia växer inte” och så fastnade jag för dina vackra bilder. Ja, som du kanske förstår har jag en kamelia som inte växer. Jag köpte den och planterade om den. den står utomhus (jag bor varmt). Jag vet inte vad ajg gör för fel. Knopparna blir bara bruna. Hoppas du ahr lust att ge mig något tips!

    Svara
  2. Rajson

    Fin knopp i sin enkelhet!
    Har också varit i gång och fotat mina pelargon plantor.Fick ett gäng plantor av en väninna som har drabbats av pelargon sjukan. Som jag skrivit tidigare så försöker jag hålla mig från denna smitta.Det är svårt,känner att litet,litet virus har drabbat mig med.Kan ju skylla på att jag måste ha nya fotoobjekt!
    Ha en skön helg i det lovade fina vädret!

    Svara
  3. Ninni

    Så fin den är din bild! Saknar mina pelargoner och rosengeranium framförallt. Varför tog jag inte med ett skott? Här är det inte alls vanligt med pelargoner. Jag vet inte vad det beror på, kan det vara att de behöver sin svala vila…
    Ha en skön helg!

    Svara
  4. Catharine

    Åh vilken härlig bild. Pelargon som står i ett valv av sina egna blad liksom. Vackert rosa också. Jag måste nog skaffa mig lite nya pellar i år i alla fall. En av mina har slagit ut, en PAC Sidonia som jag köpte på Rockdala för säkert 5 år sedan.

    Häromdagen testade jag manuellt fokus med min Tamron. Jag tror inte jag behöver ändra någon inställning i min kamera också, har ju en Canon 400D. Var någonstans ändrar du i din Minolta (det var en sån du har eller hur)?

    Många hälsningar
    Cathy

    Svara
  5. Anita

    Jaha … om jag hade läst detta inlägg först så hade jag ju inte behövt fråga om det var Dr Westerlunds hälsoblomma på ditt senare inlägg som jag kommenterade alldeles nyss. Otroligt härligt. Grattis att du får blommor på den. Min Westerlund står i mitt vinterförvaringsrum. Den är enormt frodig. Jättelik med frodiga mörka blad. Den ska få komma ut i uterummet när jag kommer hem från England. Hoppas naturligtvis att den ska sätta någon liten blomma.

    Din bild är så härlig. Du har placerat knoppen så fint i det mörka partiet som riktigt lyfter fram färgerna och konturerna. Härligt och inspirerande att se.

    Kram Anita

    Svara
  6. langberg Inläggets författare

    Tusen tack ska ni ha för era rader!

    Rajson: Ja, det är svårt att låta bli pelargoner helt 🙂

    Ninni: Ja, det är nog så som du skriver, pelargoner vill ha en liten vintervila. Jag såg inte en enda pelargon på Mauritius heller.

    Anita: Rosengeranium blommar lättare om den får stå svalt och ljust på vintern. Ja, den är härlig den pelargonen!

    Catherine: Jag har ett reglage på vänster sida på min kamera där jag lätt kan ändra från AF till MF.

    Svara
  7. Claus

    Effektfullt att lyfta fram den enkla blomman så fint. Först nu har jag min första doftpelargon. Roberts: Lemon Rose. Citrusdoft i hela köket, nästan

    Svara

Kommentera

