Ingen sommar utan luktärter!

Nu ska de sås och jag har en favoritluktärt som jag har sått varje år länge och det är luktärten ‘Matucana’.

Denna luktärten introducerades i Storbritannien i slutet på 1600-talet av en siciliansk munk, Franciscus Cupani. Jag tror att luktärten även går under namnet ‘Cupani’.

Det är en helt underbar luktärt, både i färg och i doft, den doftar gudomligt!

Den lär också växa vild på Sicilien.

I år tänkte jag också pröva en annan sort , Stars and Stripes, en luktärt som på fröpåsen har blommor i rosa skiftningar. Den ser fin ut och doftande, så klart 🙂

Jag tänkte blanda dessa två i en jättestor kruka. Så får vi se hur resultatet blir.

Fröerna har jag lagt i blöt, de brukar gro lite snabbare då.

8 thoughts on “Ingen sommar utan luktärter!

  1. Claus

    Luktärtor är ju bara ett måste. Jag har sått både inne och ute. Märker inte någon större skillnad i slutändan, faktiskt

    Svara
  2. langberg Inläggets författare

    Zoey:
    Man kan förkultivera dem inne från mitten av april ungefär, men det går lika bra att så dem direkt ute, då från början av maj.
    Jag sår ju mina direkt i krukan och har dem i uterummet tils vädret tillåter att flytta ut dem på balkongen.
    Och som Claus skriver så blir det inte så stor skillnad i slutänden.
    Man får ju igång dem lite snabbare vid förkultivering, förstås 🙂

    Svara
  3. Mona K

    Vilken vacker sort det verkar vara. Jag fick alltid en så söt bukett på min födelsedag av min granne som barn. Det är ett kärt minne. Jag ska titta i min fröhandel om dina sorter finns att köpa, det skulle vara lite roligt!Ha en bra dag imorgon och hoppas att solen lyser på dig!Kram Mona K

    Svara
  4. Rajson

    Vacker ”ärta”.
    Brukar också så inomhus men har inte blivit av ännu.Hade nästan satsa på fädigdrivna men då får man ju inte de sorter man vill ha. Har haft mest vita och riktigt blå-lila.
    Nu väntar Danmark igen.Färja från GBG den här gången och golf mm.
    Ha en trevlig helg.Jag tar nog kort semester från bloggandet.

    Svara

Kommentera

