Drakblodsträd ‘Dracaena draco’

Drakblodsträdet är en spännande växt. När vi var på Teneriffa 2004 så var vi och tittade på det berömda trädet som finns i Icod de los Vinos. Det sägs att det ska vara 1000 årigt men det är väl ingen som riktigt vet hur gammalt det är.

Att det kallas för Drakblodsträd kommer sig av att om trädet skadas sipprar det fram en blodröd harts, så kallat drakblod. Drakblod används för att färga marmor, läser jag bl.a i den fina boken: Växter från varma länder, av Åke Sandhall och Ulf Swenson.

Den här bilden tog jag när vi besökte platsen. Och som jag alltid brukar när jag är utomlands, så köper jag fröer och det gjorde jag även här. De sålde fröer från trädet här på platsen. Så när jag kom hem så sådde jag dem.

Och nu har jag en liten drakblodsplanta på 4 år.Jag kan ju knappast räkna med att få se den blomma, för det lär ta 100 år ca 🙂 Men det är ändå roligt att ha ett litet drakblodsträd från detta berömda träd.

Här är en del av mitt träd, väldigt svårfotograferat i uterummet. Det är lättskött och tål sval övervintring.

Fröna är giftiga, så man får vara lite försiktig med dem.

Man kan inte heller tro att detta träd har visat sig vara släkt med vår liljekonvalj!

Drakblodsträdet är ett Liljeträd och växer på Kanarieöarna, Kap Verdeöarna och Madeira.

Den här bilden tog jag på Madeira i april 2012. Ett mindre drakblodsträd som börjat få sin karakteristiska form. Man ser också att det blommat och nu sätter fröer.

8 thoughts on “Drakblodsträd ‘Dracaena draco’

  1. Rajson

    Kul med lite udda växter.
    Gillar plantor både ute och inne som har en liten historia.Kanske ett frö från en resa som du visar här eller att man har fått ett skott av någon. Roliga minnen istället för tråkiga souvenier.
    Visst är livet en stor njutning just nu!

    Svara
  2. Ninni

    Vilket härligt träd! Det är inget som jag sett tidigare. Roligt att du fått fröna att gro och kan ha det som ett minne från resan. Den boken skulle kanske vara något för mig att ha här. Det är så svårt att söka på Internet när man inte riktigt vet vad man söker efter. Jag var inte förutseende nog att tänka på att skaffa någon slags flora med växter härifrån. Har inte heller hittat någon bra här ännu tyvärr.

    Svara
  3. Annika

    Ett alldeles eget träd :o) Så roligt att driva upp det från fröet till det magnifika drakblodsträdet. Vilket underbart minne det blir också. Jag köpte mängder med orkidéer med mig hem från Thailand… på kvist förstås… så de varade inte så länge… men de var otroligt vackra :o)

    Hädanefter skall jag köpa på mig fröer vid utlandsresor. Vem vet, kanske jag kan ha ett eget drakblodsträd också en vacker dag :o)

    /Annika

    Svara
  4. Christer Vahlin

    HeJ! Jag har ett drakblodsträd som jag planterade 1982 och som idag är över 2 meter högt. Det börjar bli för stort nu och är någon intresserad av det så sänd ett mail.

    Svara

Kommentera

