En liten porslinsblomma

Nu är jag ingen Hoya-fantast, men jag har några stycken. Och den här lilla som jag visar här tycker jag är så söt. Den har mörkt röda blommor med päls 🙂

Den heter Hoya wayetii (tror jag) och är en ampelhoya. Liten och nätt med smala avlånga blad. En svag doft men inte alls så genomträngande som t.ex den vanliga hoyan carnosa, som ju kan ha en nästan bedövande doft.

Denna har jag inne, ibland får den flytta ut i uterummet på sommaren. Den tål inte svala vintrar utan då måste man ta in den.

För övrigt så är den väldigt lättskött, blommar snällt varje vår/sommar. Ska torka ut emellan vattningarna, då blommar den fint.

6 thoughts on “En liten porslinsblomma

  1. Rajson

    Har bara kommit i kontakt med den ”vanliga” vita porslins blomman. Den är alldeles för stark i doften för att jag ska kunna ha den.
    Den här faller nog mig mer i smak! Enkelt och vackert!

    Svara
  2. Mona K

    Det var en söt blomma, jag fick ett skott av min väninna men den lyckades jag inte med, tyvärr.
    Glad valborg!
    Kram Mona K

    Svara
  3. Claus

    Hoyor är fina. Samlade på dem ett tag. Ohyra fick mig att välja bort projektet. Har nu bara tre olika kvar. Men de trivs och frodas. Härlig Du har verkligen fångat blommans karaktär 🙂

    Svara
  4. Zoey (Fotogalleriet)

    Jag HADE porslinsblommor – men vita sådana ett par år, men i vinter ville de inte vara med nåt mer…. Vackert med röda små blommor (det har jag inte sett förut – bara vita och rosa…)

    Svara

Kommentera

