Strelitzia, blomman, del 2

Vilka härliga dagar det varit nu. Och det händer så mycket både ute i naturen, i trädgården och i uterummet.

Strelitzian, som jag skrev om för ett tag sedan, den blommar nu. Blomman slår ut i etapper. Den första etappen följde jag med spänning en morgon, för en vecka sedan ungefär. Man kunde se hur det första gula bladet vecklade ut sig.

Och härom dagen kom det andra gula upp med det medföljande blåa ”spjutet”. Som ni kan se på bilden så sticker det fram ännu en gul spets som ska vecklas ut.

Det är riktigt spännande att följa blommans utveckling.

I boken Växter från varma länder står det att ”tillväxten är långsam och blomning sker först efter 7 år”.

Min blommar ju efter 4 år så det kanske är ovanligt då. Jag kan ju knappt tro att den lilla planta jag fick, som var ca 10 cm i höjd skulle varit tre år gammal redan då. Fast det vet man ju inte om nu tillväxten är långsam. Jag tycker min planta har vuxit väldigt snabbt.

Men det tyder väl på att den trivs och har optimala förutsättningar i uterummet. Roligt är det i alla fall.

Det står också i boken att blomformen är en anpassning till pollinering av solfåglar.

Jag vet inte hur solfåglar ser ut, så det måste jag ta reda på också 🙂

12 thoughts on “Strelitzia, blomman, del 2

  1. Kerstin

    Hej Ulla! Ja, du har gjort det igen; en makalös vacker bild! Dessutom en mycket trevlig blomma. Kram från Kerstin

    Svara
  2. Rajson

    Så fint!!!
    HAr sett denna i rabatter nere på Cypern.
    Visste inte att det gich att driva fram här hemma. Har dock köpt den som snittblomma flera gånger i vinter.
    Vilken underbar helg!

    Svara
  3. Claus

    Den blomman är verkligen speciell. Har bara sett den som snittblomma tidigare. Fina stilistiska bilder. Hälsningar

    Svara
  4. Mona K

    Det är inte bara underbara bilder som du har förmåga att fånga. Troligen är du en riktigt duktig blomsterskötare också. Det är inget jag förvånas över. Underbart som vanligt.
    Kram Mona K

    Svara
  5. Anita

    Det är väldigt spännande att få följa din Strelitzias väg från knopp till blomma. Jag kommer ihåg dom från Madeira, hur dom växte i hotellträdgården. Helt fantastiskt att du lyckats få den i blom. Det är bara att säga grattis! Ditt uterum verkar vara optimalt för växter. Det är så härligt att se. Undrar nu om den kommer att blomma varje år. Det ska också bli spännande att följa.

    Ha en riktigt bra dag!

    Kram Anita

    Svara
  6. langberg Inläggets författare

    Ja, det är en häftig blomma och den tycks ju trivas perfekt i mitt uterum 🙂

    Rajson, om du skulle vilja försöka dig på att odla den så finns det frö att köpa på Impecta. Då tar det kanske 7 år förstås, innan den blommar.
    Jag vet inte om det finns färdiga plantor att få tag i här i Sverige, annars får du resa till Kanarieöarna och köpa dig en
    planta 🙂

    Tack ska ni ha allihop!

    Svara
  7. akson

    Du verkar verkligen ha gröna fingrar. Att få en blomma att blomma då den är fyra medans den egentligen bara blommar vart sjunde år. Det är bra jobbat.
    Det var en snygg och ovanlig blomma som jag nog inte sett någon gång tidigare. Ska nog tilläga tror jag. Ett bra porträtt av denna ovanliga sjuårsblommande blomma.
    Ha en skön måndag!

    Svara
  8. Anneli

    Grattis till den fina blomman! Den är otroligt fin och det måste ha varit spännande att få följa den! Den verkar ju trivas hos dig så det kommer säkert massor med fina blommor. Hoppas de står länge. Kommer ihåg när jag var på Madeira, att jag köpte hem just en sån…eller flera..och de stod sig länge… Den där måste ju hålla ännu längre! :O))

    Själv har jag en Hoya som blommar med massor av blommor i köket och blommorna är jättesöta så det bär mig emot men jag tror jag blir tvungen att knispa av dem och slänga dem! :O(
    Men jag håller på att kräkas av doften!

    Må gott Ulla

    KRAM!

    Svara
  9. Ninni

    Måste kommentera din Strelitzia också! Den måste trivas otroligt bra hemma hos dig! Roligt att få den att blomma, såna minnen från en resa vill man ha…
    Här i Belo Horizonte blommar de fortfarande och har gjort så sedan vi kom tillbaka efter jul. De är mycket vanliga, både i rabatter och som snittblomma./Ninni

    Svara

Kommentera

