Änglatrumpet, Brugmansia Suaveolens

Änglatrumpeter är en av mina absoluta favoritväxter. Den är så exotisk på något vis och så doftar blommorna så gott. Tyvärr så är den väldigt utrymmeskrävande och jag får inte plats med så många i uterummet.

Jag har haft väldigt många änglatrumpeter under åren men jag har fått ge upp dem efter hand som de vuxit sig alldeles för stora. De övervintrar ju lätt i uterummet men numer gör jag så att jag köper en ny stickling varje säsong i stället för att övervintra dem.

Man behöver inte klippa änglatrumpeterna, man kan göra det, men ofta blommar de snabbare om man inte gör det. Plantan delar sig själv i ett Y och när den gjort det så dröjer det inte länge förrän blommorna kommer.

Änglatrumpeten är lättodlad och den växer som sagt väldigt fort. Det blir ju ett litet träd om man kan övervintra dem och sedan ha dem i många år. Den får aldrig torka ut och den kräver mycket vatten och näring.

Tyvärr angrips den lätt av vita flygare, speciellt om den står väldigt varmt, som det ju kan bli i ett uterum.

Att ta sticklingar är väldigt enkelt. Och tar man sticklingar uppe i blomregionen, dvs efter att den delat sig som ett Y, så blommar de sticklingarna snabbare.

Det är bara att sticka ner dem i en kruka med jord så börjar de snart att växa.

Vill man övervintra änglatrumpeter så kan man klippa ner dem lite då. De ska stå nästan helt torrt och svalt under vintern.

Och Änglatrumpeterna är väldigt giftiga!

Här finns ett inlägg till om änglatrumpeter och ” Y:et ”

9 thoughts on “Änglatrumpet, Brugmansia Suaveolens

  1. Claus

    Änglatrumpeter provade jag en gång med halvlyckat resultat. Bra idé med nya plantor för ny säsong. Tack för tipset 🙂

    Svara
  2. Mona K

    Jag tycker som du att det är väldigt vackra blommor. Vi har haft några som övervintrat i garaget men dom blir alldeles för stora med åren. Nu ska vi börja på nytt i år.Har köpt fyra olika sorter, ska bli kul att se hur dom blir.
    Kram Mona K

    Svara
  3. Anita

    Jag har inte planterat om mina ännu. Dom har gröna stammar men ännu inga blad. Jag tycker mycket om änglatrumpeter men börjar tröttna lite på dom för dom drar på sig så mycket löss. Men visst är doften härlig. Och visst är dom magnifika. I helgen ska jag i varje fall plantera om dom så får vi se om dom hinner blomma innan sommaren är slut.

    Hoppas du får en riktigt skön dag!

    Kram Anita

    Svara
  4. langberg Inläggets författare

    Zoey:
    De behöver ganska stora krukor. Köper man en stickling så får man plantera om dem efterhand som de växer.
    Jag har haft jättestora krukor till mina tidigare år, men i år ska jag prova med att inte ge dem sådana bamsekrukor, för då blir änglarna för stora 🙂
    Men har man plats, så kan man ju ge dem rejäla krukor.

    Svara
  5. Pia

    Hej Ulla!
    Vilken trevlig blogg! Tror jag träffat på dig tidigare på ”hemsidetiden”. 🙂
    Jag har också haft många änglatrumpeter, men tröttnat lite. Förra sommaren skar jag ner en och satte flera sticklingar som tog sig allihop. Men när bara en enda fick EN blomma precis innan frosten, tyckte jag det kändes lite otacksamt *s* Sommaren var ju förstås extremt regnig i fjol.
    Ha det bra!
    Mvh Pia

    Svara
  6. Majken Hagell

    Jag har haft Änglatrumpeter i flera år. men tyvärr har de dött ut. Nu i vår köpte jag en ny, som blommade med 2 blommor. När blommorna vissnade ner , blev det som små kottar där de varit. Vad är detta? Var kan få tad i frö till Spikklubba?

    Svara

Kommentera

