Azaleadalen i Slottskogen

I Slottskogen i Göteborg finns Azaleadalen. Just nu har det börjat blomma där. Och det är verkligen vackert när alla Azaleorna står i blom.

Först några överblicksbilder. Det är svårt att göra dalen rättvisa men en liten uppfattning kan man kanske få ändå.

Här en röd skönhet. Några sortnamn kan jag inte ge för jag har ingen aning om vad det är för azaleor.

Den här gula tycker jag är så läcker.

Den här är inte sämre 🙂

Så om du besöker Göteborg i slutet av Maj och början av juni så kan jag rekommendera ett besök i Azaleadalen. Det är fantastiskt vackert!

Här finns ännu ett inlägg från:   A z a l e a d a l e n.

6 thoughts on “Azaleadalen i Slottskogen

  1. Rajson

    Oh så vackert.Hade glömt hur fint det är där!
    När jag bodde i GBG fanns det så mycket annat som lockade att jag inte hann ta till mig varken botaniska el Slottskogens finaste natur.Men är man 20 så är det nog mer normalt att ägna sig åt annat.Får ta igen det nu.
    Jag sprang en hel del både kring berget i anslutning till Botaniska,så en och annan blomma hann jag se!
    Ha en bra dag!

    Svara
  2. akson

    Underbart vackert! Jag tror att jag ska ta och planera en resa till Göteborg nästa vår. Det är så mycket vackert både i Slottskogen och i Botaniska som jag vill se.
    Ha en fin dag!

    Svara
  3. Mona K

    Det var fantastiskt vackert. Jag tycker också att den gula var i särklass vackrast. Själv har vi en orangeröd liknande den första, jag blir lika glad varje morgon som jag ser den.
    Ha det gott! Kram Mona K

    Svara
  4. Anita

    Åh … helt underbart ljuvliga bilder Ulla. Fantastiska porträtt av azaleorna. Du har verkligen fångat ljuset … bilderna lyser mot mig och jag bara njuter.

    Kollade mina azaleor igår och dom har stora knoppar. Och massor. Tack vare stängslet vi satte upp i höstas. När dom slagit ut kommer vi att plocka bort det för rådjuren verkar mest gilla knoppar. Jag längtar efter min ”azaleasluttning”. När de gula blommar sänder de doftpuffar i hela trädgården.

    Vilken härlig dag du verkar haft i Göteborg. Jag ska faktiskt åka till Göteborg nästa helg. Jag har inga trädgårdsmänniskor med mig men jag hoppas att dom skulle kunna tänka sig en tur i azaleadalen. Får väl muta dom med något 🙂

    Ha en riktigt skön helg!

    Kram Anita

    Svara
  5. pudelflicka

    Vad vackert.Jag har inte varit där men får jag möjlighet så måste jag titta in där. Dina bilder var så underbara.
    Önskar dig en skön helg.
    Kram Hedvig

    Svara

Kommentera

