Lavendel och kaprifol

Två växter som jag gillar.

Lavendeln för dess härliga färg och doft. Och för att den passar i en Medelhavshörna som jag har en väldigt liten i koloniträdgården. Jag tycker bäst om denna sorten som är på bilden. Fjärilslavendeln är jag inte så förtjust i.

Kaprifolen doftar ju så härligt! Men nu är den nästan helt överblommad.

Jag hittade en ensam blomma mot en bakgrund som kom sig av en gul påse standardjord som jag ställt framför huset, som är rött. Och då blev det en härlig bakgrund av det så då kom denna bilden till 🙂

Något regn har vi inte fått ännu och det dröjer nog ett tag till. Jag försökte rädda min Rose de Recht som jag också har i koloniträdgården. Jag la på lite ny jord och vattnade ordentligt så jag hoppas den ska klara torkan. Det är en av mina favoritrosor, den är så härlig. Hoppas kunna visa bilder på den framöver.

9 thoughts on “Lavendel och kaprifol

  1. Anita

    Lavendel är ljuvligt. Men den trivs inte hos mig. I vinter så dog de sista stackars plantorna (trots att vintern var mild). Inget nytt kom upp så jag fick gräva upp dem. Kanske kommer jag att pröva att sätta på framsidan av huset, där verkar det vara lite bättre zon-mässigt.

    Jord är bra till mycket, det ser man ju på din fina bild 🙂 Väldigt vacker bakgrund blev det. Och den ensamma lilla kaprifolen är så söt.

    Här är lika torrt och jag ska också lägga på ny jord i rabatterna i helgen och vattna ordentligt. Jag vattnade igår också. Börjar nästan bli orolig över pionerna. Tycker knopparna ser lite taniga ut men dom känns inte torra. Lite regn skulle verkligen behövas.

    En härlig torsdag önskar jag dig!

    Kram Anita

    Svara
  2. Rajson

    Kul att prova fram lite ”udda” bakgrunder.
    Lavendeln är ljuvlig både på ditt foto och i verkligheten!
    Ska ner till stugan.Hoppas Kaprifolen blommar där nere!
    Ha en skön helg!

    Svara
  3. langberg Inläggets författare

    Anita, jag har lavendeln i krukor, fast det syns inte på bilden.
    Jag vet inte om den skulle klara sig hos mig heller på friland.
    Och så tycker jag det är mysigt med krukor i trädgården.
    Man kan flytta runt dem lite som man vill 🙂

    Svara
  4. akson

    Även jag är förtjust i samma växter. Kaprifolen doftar underbart ljuvligt. Då jag bodde hemma hade jag en kaprifol växaandes precis utanför fönstret. 🙂
    Lavendel är vacker att se på och avser en doft som påminner mig om min mormor.
    Tänk vad minnen kan påminna om en doft och att doftminnet är så långt.

    Önskar Dig en skön Nationaldag!

    Svara

Kommentera

