Phalaenopsis equestris

Häromdagen fick jag en kommentar av Cristina på min lilla orkidé som jag inte visste namnet på. Men Cristina visste och orkidén heter ‘Phalaenopsis equestris‘. Tack så jättemycket Cristina, det var kul att få ett namn på orkidén.

Och just nu så blommar den igen. De små nya skotten, som jag låtit sitta kvar på moderplantan, kommer med varsin stängel nu. Fyra stycken är det och den första blommar så här fint, de andra är bara i knoppstadiet än så länge. Den här lilla orkidén är väldigt lättskött och blomvillig, jag har i stort sett bara vattnat den en gång i veckan.

Jag har även tagit av två skott för länge sedan och planterat i egna små krukor men där syns inga blomstänglar ännu. Det kanske kommer med tiden eller så trivs de bättre sittandes kvar på moderplantan.

6 thoughts on “Phalaenopsis equestris

  1. Rajson

    Orkidér kan man inte få nog av.De lite mindre är nästan vackrare än de riktigt stora som nästan blir för mycket.
    Härliga foton du hade fångat i uterummet. Det gäller att ha ögonen med sig och kameran beredd!
    Idag har det varit en rensdag i fotoarkivet.Har gjort CD back-ups och för över foton till extern hårddisk.Lite trist men ett måste ibland.
    Nu vill vi ha tillbaka det fina sommarvädret!
    HA en fortsatt skön helg!

    Svara
  2. Anita

    Det var en väldigt liten vacker orkidé och det var intressant att få veta namnet. Ska bli spännande att se om du lyckas få blommor på dina små skott. Jag har själv aldrig vågat mig på att ta skott från mina orkidéer utan alltid låtit dom sitta kvar på moderplantan. Men … det innebär ju att dom blir ganska ”vildvuxna” med tiden.

    Nu har det mulnat på här hos oss men ännu inget regn. Det har varit riktigt ljumt och skönt idag. Jag har tillbringat mycket tid i mitt uterum med trädgårdstidningar. Jag planerar att utöka mina rabatter under sommaren.

    Ha en skön söndagskväll!

    Kram Anita

    Svara
  3. Mona K

    Å hjälp vilken sötnos, jag älskar Orkide´r, ska titta om jag hittar en sådan skönhet nästa gång jag köper en.
    Tack för att vi fick namn på skönheten.
    Nu har det regnat HELA dagen, nu får det gärna hålla upp någon dag. Speciellt på tisdag då jag skall till Särö.
    Kram på dig! Mona k

    Svara
  4. Ingegerd

    Hej! Min lilla equestris blommar också just nu. Den ser precis likadan ut som din. Jag är väldigt förtjust i orkidéer, jag har ca 65 st. Jag ska stoppa vid 70, då får jag inte plats för fler. I övrigt är jag ute och fotograferar vilda blommor i Lappland där jag bor. Allt blir inte så bra, men det är roligt.

    Svara

Kommentera

