Pelargoner och uterummet

Jag har många gånger tänkt att jag skulle visa några bilder på mitt uterum. Men det är så himla svårt att få en helhetsbild. Det är ju litet och trångt. Men här är två bilder i alla fall 🙂

Denna bilden är tagen inifrån vardagsrummet. Jag fick flytta in fåtöljen som brukar stå här framför krukorna så jag kunde komma åt att fotografera. Man kan se drakblodsträdet i vänstra hörnet, en nerium, fikonträd och så mina pelargoner. En fuchsia kan man också se. Den är på tillfällig vistelse i uterummet för det har blåst så kraftigt på balkongen nu i flera dagar så den skulle blåst sönder helt om jag låtit den stå kvar där.

Och här andra hörnet. Här tog jag bilden från den andra dörröppningen ut mot balkongen. Det som ser ut som dill är cosmosblommor som jag sådde direkt i krukan. De blommar inte ännu. Den ska också stå på balkongen egentligen. Det är ett evigt flyttande ut och in på växterna 🙂

Pelargonerna stortrivs i uterummet. De gillar ju inte regn och blåst så de får stå därinne hela tiden.

Pelargonen ‘Aquarello’ blommar som bara den! Den är så vacker. Man kan se den på den föregående bilden också. Jag ska ta många sticklingar på den för den gillar jag verkligen.

Den här pelargonen är också vacker men den vet jag inte namnet på. Den köpte jag billigt på ICA 🙂

Den är lite mer orangerosa. Aquarello är rent rosa, kanske därför jag gillar den så mycket.

Nästa säsong ska jag ha massor av Aquarello´r 🙂 Jag brukar ta pelargonsticklingar i augusti, då hinner de rota sig bra före vintern och de övervintrar fint i uterummet.

8 thoughts on “Pelargoner och uterummet

  1. Anita

    Det var verkligen roligt att få se ditt uterum Ulla. Ditt golv ser så härligt ut. Och blommorna verkar stortrivas där. Din Aquarello har jag för mig att du visat förut, jag tycker definitivt att jag känner igen den rena, rosa, vackra färgen.

    Mina pelargoner är just nu i ett ”mellanstadie”. Dom har inte en enda blomma men mängder av knoppar. Om någon vecka kommer det att bli en fullkomplig explosion. Det är första gången dom uppför sig så. Dom brukar blomma i princip från försommar till sen höst.

    Annars har det kommit rejäla regnskurar ikväll. En del av pionerna har fallit till marken. Funderar på att ta in en bukett och njuta av.

    Ha en skön måndagskväll och en härlig tisdag.

    Kram Anita

    Svara
  2. Mona K

    Jag förstår att du ska försöka att få skott av din vackra favoritpelargon, den var verkligen söt. Kul att se hur du har det i ditt uterum, det är vackra blommor du har där.
    Nu ska jag krypa i säng så jag orkar upp till bussen imorgon bitti(07.20). Ska vinka till dig på långt håll….
    Kram och godnatt, Mona K

    Svara
  3. Catharine

    Vilken utsikt du verkar ha från uterummet! Och fint golv. Bor ni i lägenhet eller hus, jag har för mig att jag läst förut att ni bor i lägenhet. Jättefint i alla fall. Pelargoner är tacksamma blommor. Nästa år ska jag nog ha många igen, i år har jag haft ett pelargonsabbatsår 🙂
    Och nu ser jag också alla nya bilder i blogghuvudet. Underbart! Vi har också blåsigt nu.
    Hälsn
    Cathy

    Svara
  4. Rajson

    Fint med uterummet,växterna tycks trivas utmärkt!
    Har också bestämt att jag ska hålla mig till några enstaka pelargon favoriter. och försöka få fram fler plantor.
    Den som tycks trivas bäst och är min favorit är också en rosa men med vita kanter på bladverket.Ska visa den men måste först ta reda på namnet från väninnan som gav mig den i present.
    Vilka vackra foton i ”huvudet”!
    kram

    Svara
  5. Karin A

    Hej Ulla! Så trevligt att få kika in i ditt uterum, härligt! Jag tycker också helhetsbilder är hopplöst. Träffade lite trädgårdsfolk igår och vi sa att man borde ordna en kurs med inriktning på vyer/helhetsbilder till hösten. 🙂 Drakblodsträd har jag aldrig hört talas om tidigare, vilket häftigt namn! Dina pelargoner är helt underbara, särskilt ‘Aquarello’. Igår fick jag med mig en stickling av Rokokko – en annan skön pelargon. Min står utomhus tills växthuset är färdigbyggt i alla fall. Men det är ett evigt flyttande ut och in, upp och ner från hyllan.

    Ha det gott! Kram Karin
    Ps. Länkade till dig – hoppas det är ok!? 🙂

    Svara

Kommentera

