Nu väntar jag på mina ”änglar”

Jag ser att det är många som söker på Änglatrumpet och kommer hit så jag tänkte visa lite om det där med ”Y:et” som jag skrev om i ett tidigare inlägg. ( Det inlägget kan du se här ) Om man köper en stickling, eller tar själv, så låt den växa helt orörd till stammen delar sig av sig själv som ett Y.

Nu har min delat sig och nästan med en gång så börjar knopparna komma. De två grenar som bildar Y:et delar sig i sin tur sedan också i ” Y ”. Det är därför som man inte ska kapa stammen för att få änglatrumpeten att grena sig. Det gör den då också, men det tar mycket längre tid att få fram blommorna då.

Här syns det att knopparna är på gång. Så jag väntar med spänning nu 🙂 Rosa ska dessa blommor bli.

Om man sedan till hösten ska övervintra änglatrumpeten, om man har plats och har en bra förvaring, då kan man klippa in den lite i den översta regionen, dvs i blomregionen. Ovanför ”Y:et. Då blommar den snabbare nästa år. Och sticklingar tar man bäst där också, i blomregionen.

Sen är det ju det att änglatrumpeterna kan bli väldigt höga, det är ju ett träd egentligen, så man kan bli tvungen att kapa stammen längre ner också för att över huvud taget få plats med den 🙂 Men då kan man ju först ta sticklingar i blomregionen, sen kan man kapa den på lagom höjd.

3 thoughts on “Nu väntar jag på mina ”änglar”

  1. akson

    Änglatrumpeter är otroligt vackra då de blommar. De blir dock väldigt stora och numera, då vi bor i lägenhet, svåra att övervintra dem. Vilket innebär att efter att fryst ihjäl två änglatrumpeter har jag bestämt mig för att inte ha dem längre. Jag får njuta av min mammas nere i Skåne i stället då vi är där och hälsar på.

    Svara
  2. Anita

    Ja man går med spänning och väntar på ”delningarna” … på det efterlängtade Y:et. Mina var ju kala till långt in i maj. Jag tog bort alla blad pga löss. Tvättade stammarna med såpa och planterade om i helt ny gjord. Nu har dom vuxit enormt och är kraftiga och Y:na börjar visa sig och där kan man ana de första knopparna, dock inte alls lika långt gångna som dina. Men också jag väntar på mina änglar.

    Kram Anita

    Svara

Kommentera

