Luktärter och vinbär

Min luktärt ‘Matucana’ som jag sådde i våras blommar nu. Den är så härlig, både i färg och doft.

Jag sådde även en rosa sort, i samma kruka som Matucana, men den blommar inte ännu. Knoppar syns men Matucana blev först med att blomma 🙂

Jag har skrivit om denna luktärt i ett tidigare inlägg som du kan se här

Och så en bild på vinbär.

Vinbären är så vackert röda och jag tycker de är fina som motiv. Däremot så är jag inte så förtjust i att äta dem. De brukar vara för sura för min smak. Svarta vinbär, som vi också har i trädgården, gillar jag däremot.

Men de gör sig inte lika bra på bild som de röda.

Jag läste i dagens GP (Göteborgsposten) att det blir dåligt med blåbär i år här i syd-Sverige. Synd, för det är ett av mina favoritbär. Och blåbär lär vara ett av de nyttigaste bär man kan äta. Mörka bär ska visst vara bäst ur nyttighetssynpunkt, har jag läst någonstans 🙂

Det är gott med färska bär i alla fall, de som man nu kan få tag i.

8 thoughts on “Luktärter och vinbär

  1. Lotta

    Så fin luktärt! En riktig gammeldags sommarblomma. Jag väntar på att mina skall sätta knopp, det är nära nu…. Fina foton, som alltid 8`)

    Svara
  2. Rajson

    Hann aldrig så luktärtor i våras så jag fick investera i färdiga plantor.De är nog mer ordinarie i färgerna jämnfört med denna vackra sort.
    Nu önskar jag ba väder när äntligen semestern startar.Det lär bli lite si och så.
    He en skön helg!

    Svara
  3. Ninni

    Som vanligt…vilka vackra bilder! Det känns lite tjatigt att skriva så, men vad gör man…Luktärter hör till mina favoriter. Tänk att få plocka in en bukett väldoftande…
    Jag gillar också de svarta vinbären bättre och de är väl också väldigt nyttiga. Jag läste att blåbär skyddar mot sjukdomen Parkinson. Bra att det finns nyttiga godsaker.Kram Ninni

    Svara
  4. Laila

    Vilken underbart vacker luktärt. Så underbar färg!
    Jag håller med dig. Svarta vinbär är godast. Mammas varma svartvinbärs saft när man var förkyld… *drömmer mig bort*

    Svara
  5. Anita

    Det är en fröjd att se dina klara vackra bilder som flödar av ljus Ulla. Vinbärsbilden är helt ljuvlig. Dom ser ut som ädelstenar.

    Luktärter har jag aldrig lyckats med. Jag får dom helt enkelt inte att blomma. Så jag har gett upp. När det gäller vinbär så hade vi en svart vinbärsbuske förut men vi har tagit bort den. Vi hittade ingen riktigt bra plats för den och vi fick alltid någon form av ohyra på den. Men jag håller med om att svarta vinbär är bra mycket godare än röda. Och blåbär … mmm. Tråkigt om det inte blir något blåbärsår.

    Nu är det dags för frukost i uterummet. Sista dagen innan semestern. 🙂

    Ha en riktigt bra dag!

    Kram Anita

    Svara
  6. pudelflicka

    Ja man bara njuter när man ser dina bilder.
    Jag äter torkade blåbär varje dag till frukost med äpple, banan och diverse annat.Min kompis var och plockade en massa blåbär här på Lidingö.
    Önskar dig också en trevlig helg !
    Kram Hedvig

    Svara
  7. Susanne

    Som vanligt underbara foton! Fast visst blir också svarta vinbär bra på foton? Svart och grönt – det är ju de färger som finns mest av i din blogg och den är ju hur fin som helst. Bakgrunden på dina foton är så vackert grön och nästan skimrande mot den svarta bakgrunden på sidan.

    Håller med om att de svarta är godare än de röda.

    Svara
  8. Anneli

    Luktärter är så ljuvliga!! Och din bild likaså! Jag köpte för några år sedan en gul luktärt men den kom sig aldrig..luktärter är för mig jättesvåra att få att växa, trivas och blomma så jag har gett upp….men jag njuter av andras!!

    Jag önskar dig en jättefin helg!!

    KRAM!

    Svara

Kommentera

