Luktärter och semestertid

Ursäkta om jag är tjatig med min luktärt ‘Matucana’ men jag gillar den verkligen.

Jag har nog tagit 100-tals bilder redan på dessa de första utslagna 🙂

Och till Anita och Anneli, (om ni läser det här) ni skrev under mitt förra inlägg att ni inte får dem att blomma. Jag skulle vilja rekommendera er (och andra också som kanske inte lyckats med dem) att pröva att så dem direkt i en stor kruka, ganska djup. Normal blomsterjord och ingen näring. Luktärter vill ha det djupt och de trivs bra i stora krukor. Jag har alltid fått dem att blomma när jag gjort så. Jag har aldrig sått dem på friland.

Sedan skulle jag bara säga också att nu ska även vi ha lite semester, min man och jag, så det blir nog glest med inlägg här i bloggen de närmsta veckorna.

Nu går vi också mot den tid som jag gillar allra mest, nämligen sensommar och tidig höst 🙂 En härlig tid, tycker jag.

Ha det så gott alla semesterfirare!

4 thoughts on “Luktärter och semestertid

  1. Anita

    Helt ljuvligt, underbar bild Ulla! Har faktiskt aldrig prövat att så dem direkt i en stor kruka. Jag vet att dom vill ha djup jord. Jag har försökt att förså dom tidigt i toapappers-rullar. Såg ett tips om det någon gång. Och dom växte fint men … bara gröna blad. Kanske dom fick för näringsrik jord så bladen tog överhand, jag vet inte. Men jag har prövat flera år utan att lyckats. Men, att så dom direkt i jorden har jag inte prövat. Det kan kanske bli ett projekt till nästa år.

    Hur som helst så är din bild helt fantastiskt vacker!

    Kram Anita

    Svara
  2. Catharine

    Luktärter är verkligen fint. Jag köpte nya i år, frön alltså, eller ärtor kanske man ska säga. Det är en mörkröd sort som heter Royal Maroon. Jag sådde några i kruka inne i uterummet och satte sedan ut krukan under vår klängros. Nu blommar de för fullt. Har även sått direkt i jorden i soligt läge runt ett rottingklättertorn och de börjar så smått blomma. Har även använt Root trainers ett år men det var inte så bra tyckte jag. Vanlig såjord passade inte i alla fall för den föll liksom isär när man öppnade och skulle ta ut rotklumpen så det blev störning av rötter hur än gjorde. Till nästa år ska jag beställa från Plants of Distinction igen. De har en sort som heter Catharine, den bara måste jag ju ha:-) plus deras Victorian mix.
    En annan sak som man ska göra, toppa plantorna när de börjar växa så att de inte blir för skraniga. Man kan ofta sticka ner toppen i jorden och den rotar sig också. Många luktärter blir det:-)

    Svara
  3. Anneli

    Klart jag läser här och jag tackar för tipset! Jag har nog tänkt tvärtom…att lägga dem så ytligt som möjligt! Kanske kan det bero på det! Eller också kanske jag och luktärter inte går ihop ;O)
    MEN jag ska definitivt testa ditt tips!

    Jag hoppas ni har en riktigt skön semester!!

    KRAM!!

    Svara

Kommentera

