Nerium Oleander, del 2

Mitt mest lästa inlägg, ja, det är mitt förra inlägg om Nerium Oleander, 628 visningar hittills 🙂

Nerium är en intressant och vacker växt. Och just nu så blommar min vita nerium.

Blommorna är jättefina och de vita doftar också en aning.

Detta är en stickling som jag tog förra året av min vita Nerium, som jag köpte för några år sedan. Mina andra rosa Nerium har jag själv tagit frö av från plantor på Teneriffa.

Jag har tidigare skrivit lite om hur man sköter och odlar Nerium, så jag upprepar inte det här.

Mina Nerium har en tendens att bli så höga! Jag får de inte så där buskiga och täta. Men efter blomningen ska jag prova att klippa ner dem kraftigt så kanske de ”förbuskar” sig lite.

Men blommar gör de, i alla fall 🙂

17 thoughts on “Nerium Oleander, del 2

  1. Anita

    Ett stort grattis till dina fantastiska Nerium Oleander. Dom är underbara. Och extra roligt är det ju med dina rosa som du drivit fram via egenhändigt plockade frön. Ofta blir ju medelhavsväxter lite rangliga hos oss. Ska bli spännande att se hur dina Nerium blir efter det att du klippt den. Om dom buskar till sig lite mer.

    Annars så vräker regnet ner här idag. Gjorde samma sak igår och vindarna är kraftiga. Vi ska bygga staket men det får bli en annan dag. Idag är det inomhusaktiviteter som gäller.

    Ha en riktigt bra dag Ulla!

    Kram Anita

    Svara
  2. Ninni

    Åh så vackert!!Jag kan bara instämma med Zoey…
    Tack för ditt svar angående macrot, det blir nog ett Tamron tror jag. Jag har hört från flera håll att man klarar sig utan autofokuseringen så då gör jag som jag tänkte från början och köper ett sådant. Kram Ninni

    Svara
  3. Ulla-Britt

    Hej Ulla Blir lite avundsjuk då jag ser dina fina Neriumplantor. Själv har jag fått ett skott som nu vuxit och är ca en meter hög. Den är jättefin mem, mem….den har endast blommat med ett fåtal blommor förra året. Det finns massor av knoppar, men ingen endaste en har velat slå ut i år. Den står ute och så soligt som möjligt. Nerium och jag bor i Falsterbo. Har du någon förklaring ???? Hälsningar Ulla-Britt

    Svara
  4. Ingrid

    wow vilka underbara nerium. Har själv en rosa som börjar bli stor över en meter. Men hur beskär men den bäst. Vet du? Från en som saknar gröna fingrar.

    Svara
  5. langberg Inläggets författare

    Ingrid:
    Jag vet inte hur man bäst beskär Nerium, men jag tänker klippa ner mina efter blomningen. Jag tror inte det har någon större betydelse hur man beskär dem, de bryter lätt nya skott.
    Den bästa tiden för beskärning är nog på hösten när de blommat klart.
    Mvh Ulla

    Svara
    1. Birgitta

      Hejsan
      Såg att Eva var på jakt efter en Nerium i Stockholm. Jag köpte min buskiga fina rosa Nerium på Växtmakeriet Odenplans T-bana uppgång Västmannagatan. De har för övrigt underbara exotiska träd.

      Svara
  6. langberg Inläggets författare

    Hej Eva!
    Tyvärr så vet jag inte var du kan köpa Nerium i Stockholm.
    Min vita Nerium köpte jag här på Blomsterlandet i Göteborg.
    Kanske du kan hitta någon butik eller handelsträdgård som säljer Nerium. Jag tror också att de säljs bara ibland. Det är inte alltid Nerium finns på Blomsterlandet heller.
    Hälsningar Ulla

    Svara
  7. Kerstin

    Hej Eva – som ville köpa en Nerium oleander. Du är välkommen att köpa en av mig. Jag bor i Nykvarn, nära Södertälje. Ring mig på 08-55243028.
    Hälsningar Kerstin

    Svara
  8. Kerstin

    Hej Ulla!

    Vi hittade Din fotoblogg om växter och foto. Foto vet jag inte mycket om men Du har vackra bilder. Däremot är jag intresserad av Nerium och andra växter, såväl utomhus som i uterum och boningsrum. Nerium är en trevlig växt, men väldigt giftig, och den trivs både ute och inne – dock ej ute på vintern. Jag har också frösådda Nerium – rosa i lite olika nyanser och en vit köpt. Nu ska jag pröva att pollinera de vita och rosa med varandra – man kan få frö här i Sverige också. Sedan har jag tänkt ta sticklingar från vita och rosa och fläta ihop så man får flerfärgade. Häftigt – eller hur? Jag har faktiskt redan en Hibiscus som är både rosa och vit. Fast den har bara blivit så’n.

    Hälsningar

    Kerstin

    PS För er som gillar uterumsväxter: känner ni till trädkonvalj och lampborste? Mina lampborstar är fyllda av knoppar igen – för andra gången i år. Tror jag har några bilder på vår hemsida http://www.herrvik.se.

    Svara
  9. Gun-Britt

    Hej Ulla! Jag ”googlade” på vit nerium och fick upp din sida. Du verkar ha erfarenhet av växten och jag har nu en fråga till dig.
    Min rosa nerium har plötsligt blivit vit, jättesnyggt och överraskande. Jag hade den ute i somras som jag brukar och vanligtvis så får den stå i mitt uterum under höst och vinter, men eftersom jag såg att det var knoppar på den i höstas så ville jag njuta av den inne i köket. Den åker ut så snart den har blommat färdigt. Min fråga är alltså, kan den helt plötsligt ändra färg? Blommorna är otroligt vackra, de ser ut som små rosor eftersom blomman är dubbel. Tacksam för svar.

    Svara
  10. Kristina Karlsson

    Jag köpte en Nerium förra sommaren som jag har förvarat i uterummet under vintern.
    Bladen är alldeles bruna nu men det är inte så att den har torkat för grenarna är mjuka.
    Vad gör jag? Har den något vidare hopp eller måste jag skaffa mig en ny den här sommaren.
    Tacksam om någon har ett råd att ge mig innan jag förpassar men Nerium i soptunnana

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Kristina!
      Jag tycker du ska vänta ett tag och se om den bryter nya skott. Det borde den göra ganska snart i så fall, nu när ljuset och värmen kommer.
      Gör den inte det så får du kanske skaffa dig en ny.

      Det är inte så att du vattnat den för mycket under vintern? Nerium behöver inte så mycket vatten då, när den står svalt. Kanske bladen kan bli bruna av för mycket vatten också. Bara en gissning från min sida 🙂
      Hälsningar Ulla

      Svara

Kommentera

