Rosenskära

I våras sådde jag rosenskäror, blandade färger, i en kruka. Jag ville ha dem på balkongen. För jag tycker de är så fina.

Men det var nog inte en så lyckad idé. Visst blommar dom, men de har blivit väldigt raftiga och höga. Jag har fått binda upp dem vid bambupinnar.

Och de dricker massor av vatten.  När det var varmt så fick jag vattna krukan minst två gånger om dagen.

Så jag ska inte så dem i kruka nästa år. De passar bäst på friland.

Men blomman är härlig och de håller sig också ganska bra om man tar in dem och sätter dem i en vas.

5 thoughts on “Rosenskära

  1. Ninni

    Så vackert!! Ja visst är de fina, de enkla blommorna!! Både de vita och de rosa. Jag har sått dem på friland så jag kan förstå att du har problem med dem i kruka. Mina blev jättehöga…
    Kram Ninni

    Svara
  2. Cathy Smith

    Oh ja, rosenskära måste jag ha igen nästa år. Och i många färger, har haft ett år för länge sedan men bara vita.
    Jag har också haft mycket snigel ätande i rabatterna i år. Dahliorna har de gått hårt åt på vissa ställen och även tagetesen. Har till och med strött ut snigelpellets för att försöka bli av med dem men det verkar inte funka så bra. Vi har haft lite lök och ruccola och chikoria sallad på friland. Det har gått ganska bra. Men annars håller jag med om grönsaker, det är så mycket jobb och så många som slåss om dem. Paprikorna går bra för jag har dem i kruka inomhus. De drack också vatten minst 3 gånger om dagen under värmeböljan. Även nu vill de ha två gånger, börjar väl bli trångt i krukorna.
    Hälsn, Cathy

    Svara
  3. Rajson

    Har inte försökt mig på att så rosenskära utan köpt färdiga plantor.Tyvärr fick dom nog för lite vatten i juli och har inte mått bra.Däremot såg jag att det har kommit ett par mindre plantor som självsått sig sen förra året och dessa blommar riktigt fint.
    Väldigt vacker blomma och fota som du mkt riktigt visar här!
    Ha det gott!

    Svara
  4. Anita

    Rosenskära är en utsökt blomma. Jag har inte haft den på många år men tycker den är fantastisk, i synnerhet i blandade färger. Det är många ”inomhusblommor” som blivit höga i år för mig. Bland annat har pelargonerna dragit iväg, trots att jag klippte dem ordentligt i våras. Till och med de nya skotten som brukar bli knubbiga och fina har dragit iväg. Men ändå … oj så mycket dom har blommat. Det har varit en total blomsterexplosion.

    Annars är morgonen lite kulen här. En blek sol försöker kämpa sig igenom molntäcket. Vi ska snart äta frukost i uterummet. Bara 15 grader såg jag att det var där så kanske jag måste slå på infran. Men vi vill absolut inte ”flytta inomhus” ännu 🙂

    Ha en riktigt bra dag!

    Kram Anita

    Svara

Kommentera

