Min Ametistranka har vuxit

I våras sådde jag en Ametistranka efter att jag sett den i Botaniska trädgården. Jag blev så förtjust i blommorna och skaffade fröer.

Så här liten var den då i våras. ( Du kan se tidigare inlägg h ä r )

Och så här ser den ut nu. Den satte riktig fart när jag planterade om den, vilket jag gjorde ganska sent. Så nu ska det bli spännande att se om den klarar vintern i uterummet och om den blommar till våren.

Det är snart dags att plocka fram elementet i uterummet nu när nätterna blir kyligare och kyligare.

Ametistrankan bör klara vintern därute så länge det är frostfritt, och det är det ju. Blir det riktigt kallt så brukar vi komplettera med en fläkt också. Det brukar sällan gå under 2+ grader på vintern.

Ja, vi får se hur det går, spännande ska det bli i alla fall!

( bilden är väl inte så rolig i sig, kanske, men man ser i alla fall hur den vuxit ) 🙂

6 thoughts on “Min Ametistranka har vuxit

  1. Ninni

    Vilka vackra blad den har. Klättrar den eller hänger eller kanske vilket man önskar…Hoppas du får den att överleva så att vi får se lite blomning till våren. Jag tror aldrig jag sett den tidigare.
    Kram Ninni

    Svara
  2. Anita

    Så fantastiskt roligt att se. Hoppas att den klarar vintern. Du ska ta fram elementet och vi väntar på leverans av uterummet. Det ska komma den här veckan med det är oroväckande tyst. Jag hoppas det dyker upp senast i början av nästa vecka för nu börjar man få behov att ett varmare uterum.

    Hoppas du får en riktigt bra dag!

    Kram Anita

    Svara
  3. langberg Inläggets författare

    Ninni: Den är slingrande i växtsättet. Jag har toppat flera av rankorna och då skickar den genast ut nya därifrån. Så därav det lite spretiga växtsättet 🙂

    Svara
  4. Ann-louise Bendfeldt

    Hej

    flera år senare :O)
    Jag har sått denna ametistrankor nu & har 4 plantor jiippii :). Hur har det gått med din Har de klarat av vintrarna & har den blommat ??
    Vore jättekul att veta 🙂

    Mvh Lollo

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Lollo!
      Tyvärr, min ametistranka trivdes inte riktigt bra i uterummet. Tror det blev för varmt för den och det gjorde att den blev hårt angripen av bladlöss. Då åkte den ut.
      Den hann aldrig blomma. Så är det ibland, men då får man prova andra växter :)Hoppas du har bättre tur med din, för det är ju en jättefin växt.
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

