Lysande bär

Berberisbären blir så vackra på hösten. Bären med sin lysande röda färg och även bladen får fin färg.

Den här bilden tog jag förra hösten och den blev nog en favorit bland mina egna bilder.

Vi har inte fått så där väldigt mycket höstfärger här ännu. Det är lite blandat, mest brungult tycker jag.

Vi har inte haft någon frost ännu. Vi hade åskväder här i går kväll. Det blixtrade mycket men inte så mycket dunder. Det stod t.o.m i dagens GP om hur det hade blixtrat ovanligt mycket utefter kusten.

Vårt avlånga land gör ju att det kan vara olika årstider beroende på var man bor, här är det fortfarande sensommar, ……nja, nästan i alla fall 🙂

Ha en skön helg!

10 thoughts on “Lysande bär

  1. Catharine

    Vilken härlig bild du har som sidhuvud nu. Åska, usch då, låter inte så kul såhär års. Vi hade frost igen inatt, det var bara 0.8 grader kl 8 imorse så det hade nog varit rätt så kallt på natten. Idag soligt men lite moln också. Dahliorna har tackat för sig nu men Astrar och Lejongap är fortfarande fina.

    Ha det gott,
    Cathy

    Svara
  2. Rajson

    Tänk vacker denna ”hemska” buske kan vara!
    Har fortvarande en tagg av denna buske i höger forsula.Det var minst 2 månader sedan den kom in. Vi har planerat att ta bort dessa buskar till denna helg!Får skunda mig och fota innan dom är borta.
    Här uppe vid vänerns strand har det varit färggrant värre.Tyvärr börjar mycket av löven blåsa ner nu.
    Ha en härlig helg,hoppas på sol och fotovädet!

    Svara
  3. Anita

    Så otroligt vacker bild. Vilket makalöst ljus. Kompositionen är utsökt med det diffusa varmt röda stråket till höger i bilden. Och så möter kvisten med bären och bladet längst ut det röda stråket i en mjuk ”kyss”. Dom liksom förenas i en explosion av glöd, naturens egen ”big bang”. Och så det softa naturliga filtret som vilar över bilden. Så, så vackert.

    Det verkar skifta annars med höstfärgerna i vårt avlånga land den här hösten. Vi har väldigt mycket färger. När jag vänder blicken ut just nu så ser jag en färgkaskad i alla tänkbara gula, orange och röda färger. Men så har vi haft ett par frostnätter också. Men i Roslagen, där jag var förra helgen, fanns knappt några färger alls. Det var fortfarande mest grönt. Men det blåste förra helgen och nästan alla blad blåste av rönnarna på vår gata. Men bara en km bort står en rönn som är grön. Inte ett enda gult blad har den. Märkligt. Men det finns ju olika sorter av rönnar så det kanske är en som inte gulnar på samma sätt som våra.

    Det blir inte mycket bloggande för mig dessa dagar annars. Det enda jag hinner lägga in är i princip veckans akvarell. Vi fick nämligen leveransen av vårt uterum igår. Det ligger än så länge i garaget men på onsdag nästa vecka kommer snickarna. Så nu i helgen måste jag plocka in alla mina blommor i mitt gamla vinterförvaringsrum där dom får stå tills uterummet är klart. Vi måste få tag i ett element också, och så måste vi köpa en heltäckningsmatta att ha på vintern i det nya uterummet. Och när uterummet så småningom är klart, ja då ska alla blommor upp dit igen. Så det är mycket att göra men oj så roligt 🙂

    Jag hoppas att du får en riktigt fin helg, utan åska 😉

    Kram Anita

    Svara
  4. akson

    Här i stora farliga huvudstaden har vi underbart höstväder. Solen skiner mellan varven har vi mörka regnmoln som skymmer solens strålar. Löven skiftar i färg från mörkt grönt genom alla de underbart sköna höströda färgerna till det gulaste gult!
    Det är vackert ute, luften är hög och det är skönt att ströva omkring i skog och mark.

    Vi har redan haft några frostnätter eller i varje fall så har kvicksilvret trillat ner till nollgradigt om det trillat ner längre vet jag inte.

    Det är en viss skönhet med att det varierar så mycket i vårt avlånga land. Redan nu verkar det som om det skulle komma snö i det norraste av landet och i det sydligaste antar jag att det är mera sensommar.

    Önskar Dig en skön helg och att det blir väder att fotografera. Detta är en tid då jag fotografera massor. Kanske för att det är så vackert och färggrant ute i vår natur!

    Svara
  5. Anna

    Jag älskar naturfotografering, och jag måste säga att den där bilden antagligen är den finaste jag någonsin sett. Fantastisk komponering!

    Svara

Kommentera

