Kameliadags, igen

Tiden går fort. Jag tycker inte det var så länge sedan som jag skrev att min kamelia snart ska blomma, förra gången. Men det är nästan ett helt år sedan. Och nu är det dags igen.

Jag vet inte heller hur många bilder jag tagit av min kamelia, när den sätter knopp och ska blomma. Det har blivit några stycken. Man kan ju tycka att man inte behöver ta några nya bilder, men det går liksom inte att låta bli. För man blir lika glad varje gång när man ser att knopparna  börjar svälla och snart ska slå ut.

Då blir det lite som ”blåsippseffekten” på våren. För dem kan man inte heller låta bli att fotografera varje vår.

kmel1

Och här är hon då, min Kamelia av årgång 2008. Hon har en förmåga att gömma knopparna lite under bladen så det blir svårt att fotografera 🙂

Jag har haft henne ute, precis som förra året, fram till för några veckor sedan. Ibland har det hänt att hon tappat alla sina knoppar, men nu tror jag att jag kommit på varför det hände ibland tidigare. För de två sista åren har jag inte tagit in henne i uterummet förrän det nästan varit frost ute. Det gjorde jag inte innan. Och då har också uterummet haft en lagom temperatur, ca 10 – 12 grader. Innan tog jag in henne mycket tidigare men då kunde det fortfarande bli uppemot 25 grader i uterummet och då blev det för varmt, helt enkelt. Kamelian gillar ju inte för starka temperaturväxlingar.

Och det ser bra ut med alla knopparna, så här långt, i alla fall.

Jag återkommer med fler bilder när hon blommar riktigt.

Höst/vinter ute men vår i uterummet, skulle man kunna säga 🙂 Och jag vill ha fler kamelior.

8 thoughts on “Kameliadags, igen

  1. Ninni / fotografia

    Det kan jag förstå att du vill. Så vacker! Vilken passande tid att sätta igång blomningen, när det som bäst behövs lite som piggar upp hemma…inbillar jag mig iaf när jag pratar med barnen.Här har jag också grått idag men det utlovade regnet har ännu inte kommit.
    Kram Ninni

    Svara
  2. Ingegerd

    Åh, vilken vacker knopp!
    Du är precis som jag! Jag fotograferar också mina blommor om och om igen även om jag fotograferat den/dom tidigare. Kan inte låta bli! Det kan ju vara så att man får ”den perfekta bilden” på just den blomman!
    Jag ser verkligen fram emot den utslagna kamelian!

    Svara
  3. Cathy

    Skrev just ett långt inlägg om din fina Kamelia men det försvann:-( Väldigt vacker bild i alla fall. Man blir inspirerad och sugen på att skaffa en kamelia. Vi har en Gardenia som bor i uterummet året om och den har vi haft i säkert 5 år nu. Varje vår klipper jag ner den ganska ordentligt och det verkar vara bra för den blommar alltid mycket sedan.
    Vår snö har redan smält och idag har det varit regn och blåst, urr vilket novemberväder. Längtar till våren.
    Ha en bra vecka.
    Hälsn
    Cathy

    Svara
  4. Liane

    Hittade din sida av en slump genom googling på murgrönsviol, jag kommer att återkomma hit. Gillade din sida. Det är svårt att hålla kameran borta från en sån skönhet. Så jag hoppas att du får njuta länge av blommorna.

    Svara
  5. Anita

    Vilken underbar bild på en underbar blomma. Vilken härlig klarröd färg den verkar ha. Kamelia är något också jag ska försöka med. Det har alltid varit en dröm och nu ska jag äntligen försöka, nu när jag har uterummet. Ska också då följa ditt råd om att låta den stå ute så länge som möjligt.

    När jag ser din bild så vet jag inte hur jag ska stå ut tills jag kan köpa en kamelia själv. Vet bara inte var jag ska köpa den. Jag har bara sett dom på mina trädgårdsresor men någonstans måste dom ju säljas även här hos oss, i Stockholmsregionen. Kanske bara helt enkelt är så att jag inte sett dom, bara för att jag inte kunnat haft dom förut.

    Ha det gott!

    Kram Anita

    Svara

Kommentera

