Amaryllis ‘Sweet Lilian’

Amaryllis hör ju också till julblommorna. Det finns så många olika sorters amaryllis nu. Jag gillar bäst de mindre och halvstora.  På Blomsterlandet (det finns en länk dit i min länkavdelning) hade de en liten uställning med amaryllisar för ett tag sedan. Och jag hittade då denna, ‘Sweet Lilian’.

amar2

Denna är halvstor, mitt  emellan en mini- och de riktigt stora amaryllisarna. Och jag tycker den är helt underbar!

amar1

Varenda år så tänker jag att jag ska försöka spara och sköta löken efter alla konstens regler, när blomningen är över. Men det slutar alltid lika dant, jag tröttnar och slänger lökarna. Egentligen väldigt synd. Hade jag sparat alla mina lökar så hade jag haft en rejäl samling nu 🙂

En underbar blomma är det i alla fall!

8 thoughts on “Amaryllis ‘Sweet Lilian’

  1. Orchid

    Vilken fin amaryllis du har! Och så fina foton! Jag har inte heller lyckats särskilt bra med amaryllislökar. Nu har jag slutat köpa sådana, men min dotter får en amaryllis i kruka av mig varje jul!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  2. Rajson

    Vackert fotat en av mina favoriter.
    Troligen har jag två liknande hängande vid dörren till uterummet.Köpte de som snitt.Har inte varit hemma när det är dagsljus så jag ej haft möjlighet att fota dom.Får se om de håller till helgen.Står i full blom med 5 klockor på varje.
    Hoppas på en ljusare helg.Ha det så gott!

    Svara
  3. Anita

    Den är helt ljuvlig din ”Sweet Lilian”. Vet du att jag har en liknande i uterummet som precis idag har börjat öppna sin blomma. Men den är nog lite starkare i den rödrosa färgen än vad din är. Jag ska se när jag kan ta en bild på den. Kanske i helgen när det är ljust.

    Du har verkligen lyckats med bilderna på din amaryllis. Dom är fantastiskt bra. Bakgrunden lyfter fram blomman på ett fantastiskt sätt.

    Imorgon är det sista arbetsdagen detta år. Sedan blir det 18 dagar ledigt. Känns otroligt lyxigt.

    Hoppas du får en riktigt härlig fredag. Njut riktigt mycket av din vackra Sweet Lilian!

    Kram Anita

    Svara
  4. Ninni / fotografia

    De är helt underbara! Jättefina bilder! Precis som det brukar vara;) Jag brukar också ha goda föresatser att spara mina lökar men har insett att jag inte är tålmodig nog…det är lättare att köpa nya.
    Hoppas du får en riktigt skön helg! Kram Ninni

    Svara
  5. Mona K

    Hej Ulla! Det var med den sötaste ammaryllis jag har skådat, den måste du försöka att spara. Själv har jag inte haft någon ammaryllis i år, har sparat förra årets lökar och ska plantera dom i mars, så skulle man visst göra??? får se hur det går.
    Ha det bra i julstöket! Kram Mona K

    Svara
  6. Catharine

    Greetings from Australia! Amaryllisarna dina ar underbara. Sitter vid en dator utan svenska vokaler vilket gor det lite svart att skriva kommentarer pa svenska.

    God Jul och Gott Nytt Ar
    Cathy

    Svara

Kommentera

