Lite exotiskt

Får jag bjuda på några exotiska blomsterbilder från dagens besök  i växthusen i Botaniska trädgården? Egentligen skulle vi besökt Palmhuset i trädgårdsföreningen för att titta på kameliorna, men där var det tyvärr stängt.

Men det gick lika bra med Botaniska trädgården.

orchi31

Det var många orkidéer som blommade nu. Och är denna inte fantastisk med sina härliga former, färger och mönster!

orchi5

Också denna lika fantastisk!

Men den växt som fascinerade mig allra mest idag, det var denna:

fuchsia2

När jag först såg den så trodde jag att det var någon form av en, för mig, okänd änglatrumpet. Den hade en tjock stam och blad som påminde om änglatrumpeten. Men det var helt fel, visade det sig när jag fick syn på namnskylten.

Detta är en Fuchsia, närmare bestämt ‘Fuchsia Boliviana’ ! Och den är helt underbar tycker jag. Jag har aldrig sett den tidigare, den har nog inte blommat då, så jag hade tur idag. Det är alltid lika roligt när man ”upptäcker” nya växter.

Och det är också fantastiskt roligt att ha tillgång till Botaniska trädgården,   när man som jag älskar att fotografera blommor 🙂 Alltid finns det något exotiskt som blommar.  Man kan gå därinne i värmen och drömma sig bort ett tag. Fler bilder dyker nog upp här så småningom från dagens besök.

13 thoughts on “Lite exotiskt

  1. Susannes fotoblogg

    Fantastiskt vackra foton! Speciellt det första. De ger mig inspiration att besöka Botaniska trädgården i Lund som jag vet har mängder av orkidéer och andra vackra växter. Fast här i Italien där jag är nu finns ju också en del fotograferingsvärt.

    Och så ser jag att du har bytt din header till en mycket vacker färgsprakande sådan. Det var nog ett tag sedan jag tittade in här. Har dig ju på google reader och då ser jag inte om du byter header. 🙂

    Gott Nytt Fotograferingsår!

    Svara
  2. arctosphoto

    Vilken vacker fuchsia. Den skulle jag verkligen vilja ha. Jag har en tiotal olika sorter men denna slår dem alla ….. Vet du om den går att köpa i handeln eller kanske som frö?

    Tack för julhälsningen och ha ett gott nytt år.

    Anneli

    Svara
  3. Orchid

    Roligt att få se så vackra orkidéer! Jag hade sådana en gång, men dom klarade sig inte så länge, tyvärr! Fuchsian är ju helt underbar! Jag saknar så att jag inte kan fotografera blommor nu! Jag riktigt längtar till vår och sommar!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  4. Mona K

    Hej Ulla!
    Vad trevligt att bo så som ni gör med närhet till så mycket vackert. Vilken vacker växt du hittade (fuchian) passar ju bra i färg också, så här vid juletid. Vi har också haft en skön julhelg tillsammans med vår nya familjemedlem Malte. Han har varit lite konfunderad, mycket nytt för honom.
    Nu önskar jag dig ett gott slut på detta år och Gott Nytt År 2009.
    Stor kram Mona K

    Svara
  5. Orchid

    Glömde säga att orkidéerna tillhör Paphiopedilumsläktet (Venussko på svenska). Undergrupperna kan jag inte alls. Det finns så många och skillnaderna är ibland minimala så jag har inte ens försökt lära mig dom. Jag ser gärna på fler orkidéer! Här finns inga möjligheter att fotografera litet mer exotiskt än det som finns på fönsterbrädan!

    Ingegerd

    Svara
  6. langberg Inläggets författare

    Anneli, nej, jag känner inte till om man kan få tag i denna fuchsian någonstans, men jag ska söka på den och se om jag hittar något.

    Tack Ingegerd, för din namnupplysning om orkidéerna. Det är så svåra namn på orkidéerna så det är omöjligt att komma ihåg dem 🙂 Venussko är ju lättare att komma ihåg.
    Jag har ingen ro att springa omkring med papper och penna och skriva upp alla namnen på växterna. För när jag är i Botaniska, då är det fotograferingen som gäller 🙂

    Svara
  7. Catharine

    Fuchsia är en av mina favoritblommor. Och så vackra bilder på de andra också.
    Ha det gott i vintervädret. Här skiner solen och det är 28 grader. Ganska skönt alltså 🙂
    Hälsn Cathy

    Svara
  8. Rajson

    Orkideerna har verkligen mustiga färger.
    Var en snabbis i botaniska växthuset för ca tre veckor sedan.Hade tämkt och fota The busken som skulle blomma.Men tyvärr var det lite dåligt med blomningen.
    Hur gör du för att undvika fukt på objektivet när du tar dina foton.Det är ju rätt fuktigt inne hos orkideérna?
    Ha det gott!

    Svara
  9. langberg Inläggets författare

    Rajson, det var inte så fuktigt denna gången annars kan det ju vara ett problem. Men man kan ju använda imman som naturlig softning också 🙂 Det stod en skylt även i söndags att tebusken, som ju är en kamelia, skulle blomma, men den var helt överblommad nu.

    Svara
  10. Anita

    Så lycklig du kan vara som kan gå till Botaniska. Vilka ljuvliga bilder. Och fuchsia … nu när man vet det kan man förstå att det är det, på blomman, men bladen är ju definitivt mer änglatrumpetlika än fuchsialika. Och orchidéerna … mmm. Vilken skön njutning så här i arla nyårsaftonsstund.

    Kram Anita

    Svara
  11. Katarina

    Hej! Hittade precis till din sida – vilka fina bilder du tar! Det roliga är att jag var också i Botaniska häromdagen och fotograferade massor av orkidéer. Också blev jag förälskad i fuchsia boliviana. Gick hem och beställde en direkt via nätet.
    /Katarina

    Svara

Kommentera

