Lite exotiskt, del 2

Här kommer ytterligare några bilder från mitt besök i Botaniska trädgården före nyår.

orchi4

Jag antar att denna orkidén också hör till släktet Venussko.

mimosa

Det här är Mimosa. Den blommar inte ännu men man ser klasarna med knoppar.

lila

Och en lila skönhet. Den var verkligen så här lila. Det är lite svårt med ljuset därinne, det ser ut som jag använt blixt här, men det har jag inte. Just här var det starkt ljus. Jag fotograferar sällan med blixt för det blir så hårt ljus.

amet1

Och så var jag ju bara tvungen att se hur långt Ametistrankan hade kommit med sina blommor. Jodå, de är på gång som synes. Min egen, som jag har i uterummet har inte kommit lika långt, men jag kan ana knoppar på den också. Det ska bli jättekul att se om, och när, den blommar. I Botaniska trädgårdens växthus är det ju lite varmare än vad jag har i uterummet.

Och så önskar jag er alla en God Fortsättning på det nya året!

Vi har kallt just nu och det gäller nog för hela landet. Men dagarna är fina med solljus och då blir det ca 22 grader i uterummet några timmar 🙂

6 thoughts on “Lite exotiskt, del 2

  1. Ninni / fotografia

    Åh Ulla! Vilka bilder! Den första orkidéen är ju helt underbar, vilken skönhet!
    Ja, visst är det kyligt här nu…nästan så att jag börjar längta till värmen:)
    God fortsättning på det nya året!
    Kram Ninni

    Svara
  2. Orchid

    Nu har du så fina bilder igen! Om igen är jag så imponerad. Jag önskar också att jag kunde gå till en botanisk trädgård ibland och hämta inspiration och fotografera! Det måste vara litet speciellt!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  3. Anita

    Ibland så undrar man om det inte finns en massa konstnärer som går omkring i naturen och som har som yrke att designa blommor 😉 Den övre är ju ett konstnärligt mästerverk. Men trots att man förundras över alla detaljer hos Venusskon, så blir jag helt fascinerad när jag ser din mimosabild. Fast där tror jag konstnären är du, du har med hjälp av ljuset skapat en bild där mimosan sveper mjukt och böljande, som en vårvind.

    Den lila är verkligen lila, som du säger, en nätt och söt liten skapelse.

    Så härligt det är för dig att ha Botaniska att besöka när det är bister vinter. Man behöver alla energikickar man kan få.

    Jag kan meddela att det snöar här just nu. Jag tror att ni också skulle få snö idag. Jag hoppas det kommer några centimeter så att det åtminstone blir ett litet snötäcke som skydd i trädgården. För imorgon och på måndag ska det bli riktigt kallt här.

    Ha nu en riktigt skön lördag!

    Kram Anita

    Svara
  4. Mona K

    Hej Ulla!
    God fortsättning. Vilka juvliga växter du hittade i Botanska så här till det nya året. Den fina ametistliljan ska bli intressant att se.Du kommer väl att fotografera ditt exemplar? Den får du inte glömma att visa upp för oss. Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Mona k

    Svara
  5. Kerstin

    Ja, du Ulla, du är makalös! Tack för att jag får se dina fina, vackra och konstnärliga bilder!

    Kram från Kerstin

    Svara

Kommentera

