Kallt i uterummet

Det har varit några kalla nätter nu och jag har varit orolig för mina växter i uterummet.  Med både fläkt och element på och solgardinerna nerdragna, på natten, för det dämpar också kylan lite, så har temperaturen varit ca 2,9 plusgrader på nätterna. När det går ner under 10 minus ute, då blir det kris i uterummet.

cameli2

Och mest orolig har jag varit för min Kamelia. Men det har gått bra och hon blommar fortfarande lika fint.

cameli1

Det blir också stora temperaturväxlingar i uterummet mellan dag och natt.

På dagen kan det bli 22 grader några timmar, när solen skiner.

Kamelians blommor har t.o.m blivit lite större nu. Och några får vita strimmor medan några blir helt röda.

För tillfället så är nog faran över för denna gången. Nu är det 3 plusgrader ute, men det kan ju ändra sig igen.

Men växterna klarar mer än man tror. Och medelhavsväxter tål ju någon minusgrad vid enstaka tillfällen, bara det inte blir långvarigt.

Så jag hoppas på lite mildare väder nu framöver 🙂

9 thoughts on “Kallt i uterummet

  1. Orchid

    Din kamelia är så fantastisk! Så roligt att få se den igen! Jag hoppas verkligen att du kan hålla rätt temperatur i ditt uterum, så inga växter far illa!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  2. Tove

    med ett boende i norr kan jag ju bara tänka mig hur mycket ström jag skulle behöva ”slösa” för att få ett uterum att funka i 20-30 graders minus…

    Svara
  3. Mona K

    Åh vilken UNDERBAR Kamelia blomma! Doftar den något? Jag vet mig aldrig ha sett någon i verklighet, dom är väl svårskötta med tanke på var du placerar den. Det är bara att Grattulera dig till detta exemplar.
    Önskar dig en skön helgkväll. Kram Mona K

    Svara
  4. Anita

    Först och främst Ulla … din kamelia är bara helt ljuvlig. Hon verkar trivas jättebra i ditt uterum, trots temperaturväxlingarna. Men faran är nog över för denna gång. Nu är det mycket mildare i både Götaland och Svealand även om det kommer att bli kallare igen tills imorgon kväll. Fast jag hoppas att det inte går under -10. Mina växter har gått i vintervila märker jag. Inte ens änglatrumpeterna sätter blad. Men alla stammar är gröna, friska och fina så det är nog bara värmen som fattas … och ljuset förstås.

    Vårt uterum klarar sig bra men det har ju å andra sidan en isolerad vägg klädd med träpanel och jag tror att den extra isoleringen vi jobbade med i höstas har gjort susen. Vi har ju också satt bubbelplast för fönstret och det kommer att få sitta där tills den här köldperioden verkar vara över. Jag ser att det är is innanför bubbelplasten nämligen. Vi får ju heller inte så varmt som ni får i ert uterum på dagarna. Solen når inte tillräckligt högt ännu då vi har grannens hus som skuggar.

    Vi har ett element, på 1000 w, som vi haft på full styrka när det varit ner mot -16 de senaste nätterna. Då har vi också haft ett kompletterande element på 750 w med varmluftsfläft. Men idag har vi bara haft det ordinarie och det har vi dragit ner ordentligt. Vårt extra element kan vi köra ända upp till 2000 w så vi känner nog att vi kommer att klara oss även om det skulle bli under -20.

    Ha nu en riktigt skön trettondagskväll 🙂

    Kram Anita

    Svara
  5. langberg Inläggets författare

    Mona K,

    Nej, kamelian doftar inte men det gör inget, för den är så vacker ändå 🙂 Jo, kamelior är ganska svåra, eller egentligen inte. Man måste ha tillgång till ett svalt utrymme, annars så trivs inte kameliorna. Fast de kan vara lite kinkiga ibland ändå 🙂

    Svara
  6. Katarina

    Den är verkligen jättevacker, din kamelia! Så kul med några randiga bland de enfärgade röda. Mina blommar inte ännu – har inte satt många knoppar alls i år. Kanske borde jag ha planterat om dem efter förra vårens blomning.
    Katarina

    Svara
  7. Camilla

    Jag bara njuter också av dina vackra bilder. Hur kallt och varmt kan en kamelia stå ? Funderar på att skaffa en och har förstått att de är lite svåra! Ska nu titta vidare på dina ljuvliga bilder….

    Camilla

    Ps. Vad använder du för kamera?

    Svara
  8. langberg Inläggets författare

    Camilla: En Kamelia vill ha det svalt för att blomma. Ute på sommaren, på en skuggig plats, gärna lite fuktigt också. Kamelian trivs inte inomhus i torr luft och den avskyr kalk i jorden.
    Den tål ner till 0 grader om den står i t.ex ett uterum på vintern.

    Svara

Kommentera

