Fuchsia Boliviana

Nu har jag tagit reda på lite mer om denna fuchsia. Jag såg den vid mitt senaste besök i Botaniska trädgårdens växthus och bestämde mig direkt, den vill jag ha! Jag tror jag fastnade för dess änglatrumpet-liknande utseende.

fuchsia2

Man kan läsa följande om den i W i k i p e d i a :

”Boliviafuchsia (Fuchsia boliviana) är en art i familjen dunörtsväxter. Den förekommer i södra Colombia, Peru, Bolivia till norra Argentina, i svala fuktiga skogar, 1000-3000 m.

Buskar eller små träd med utbrett växtsätt, till 6 m, vanligen under 2 m i odling. Stammarna blir som äldre ihåliga. Blad stora och sammetsludna, elliptiska till äggrunda, till 5-20 cm långa, 10 cm breda. Blommor röda, i stora bladlösa, tippställda klasar, 4-6 cm långa, med tillbakaböjda foderblad. Kronbladen faller tidigt, de är något skruvade. Frukterna är små, cylindriska, 1-2 cm långa, ätliga”.

I förra veckan fick jag min katalog från  R o c k d a l a och de hade denna fuchsia i sitt sortiment. Så nu har jag beställt 🙂

Där skriver de också att den gillar värme. Och den tål inte frost så jag tror den lämpar sig väldigt bra att odla och övervintra i ett uterum.

På sommaren ute, förstås.

Det ska bli väldigt spännande att få prova denna fuchsia plus en del andra som jag också beställde.

9 thoughts on “Fuchsia Boliviana

  1. Catharine

    Oh vad man längtar till våren och sommaren och att ha fuchsior ute i krukor och hanging baskets när man ser din fina bild. Det är inte kallt i Hässelby idag men tydligen har det varit kallt medans vi var borta. Kom hem inatt via Frankfurt och där var det minus 9 grader när vi landade.
    Jag har massor med bilder från resan och bara en bråkdel ordnade ännu. Det får bli framöver pö om pö tror jag. Nu börjar jag känna mig lite trött igen. Sov till kl 7 imorse men så ganska normalt men visst känner jag av resan lite.
    Ha en bra dag.
    Cathy

    Svara
  2. Katarina

    Jag läste också att frukterna är ätliga – tydligen säljs de på marknader i bl a Bolivia. Undrar bara om de äts råa eller om de skall tillagas?
    Katarina

    Svara
  3. arctosphoto

    Håller med om att den är underbar. Hoppas du lyckas med fröerna … Jag har beställt en hel del från Impecta. Skulle inte ha så mycket från början men det blev en hel del till slut ändå. Fröerna och skotten jag tog hem från Teneriffa har tagit sig bra.
    Ja nu kan det gott bli vår så man kan börja odla på allvar.

    Anneli

    Svara
  4. Anita

    Åh, så roligt att du hittat den och kunnat beställa den. Det ska bli väldigt roligt att följa den hos dig. Den kommer nog att tycka om att övervintra i uterummet. Själv har jag ingen fuchsia för närvarande. Jo, jag har en torr Anita stående i en kruka men den vet jag inte om den kommer att ta sig. Däremot ska jag försöka få tag i några sticklingar jag också. Kanske jag skulle gå in i helgen och kolla Rockdalas hemsida. Sugen blev jag onekligen nu.

    Annars så har kylan kommit tillbaka så smått. Fast inte alls som för ett par veckor sedan.

    Ha en trevlig kväll och fortsatt skön vecka!

    Kram Anita

    Svara
  5. Mona K

    Vad kul att du har hittat denna växt, hoppas att den tar sig lätt. Den blir nog perfekt i ditt uterum till hösten. Denna växt hoppas jag att du återkommer med när du har kommit igång med den i sommar. Vad kul det är nu med frökataloger och tanken på att få komma igång med odlingar igen. Det är allt bra roligt med våra årstider, man får l ä n g t a efter det man gillar mest oavsett vilken årstid man tycker mest om.
    Ha det bra! Kram Mona K

    Svara
  6. Ninni / fotografia

    Låter intressant med de ätbara frukterna, ska googla lite på den…Jag tycker att blomman är så vacker. Hoppas att du lyckas med sådden så att vi får se flera vackra bilder framåt sommaren.
    Må så gott!

    Svara
  7. langberg Inläggets författare

    Nu ska jag inte så den, utan det är färdiga sticklingar man får när man beställer från Rockdala.
    Och självklart kommer jag att följa upp med bilder här i bloggen när jag fått de små sticklingarna och sedan också om hur det går med odlandet och om/när den blommar osv. Det ska jag inte undanhålla er, hi,hi….. 🙂

    Tack alla för era rader!

    Svara

Kommentera

