Rapport från uterummet

Det börjar hända lite i uterummet nu. Det har ju varit ganska kallt på nätterna ett tag  men solen har ändå skinit på dagarna. Och då blir det varmt och gott i uterummet.

Och det märks på växterna som nu har satt igång att växa.

fikon

Fikonträdets blad spirar. Detta är ett Bornholmsfikon. Nytt sen förra säsongen. Jag har haft ett tidigare, men det blev så angripet av ullöss så jag fick slänga det. Hoppas att detta ska klara sig bättre.

pelarg

Det här är en pelargon som jag faktiskt hittat ute. Ja, tro det eller ej, men det är sant. Det var någon som slängt pelargoner i en jordhög vid ett skogsbryn förra sommaren.  Vi stod och fikade när jag fick syn på några rosa blommor som lyste. Jag tänkte, vad är detta för blommor som växer här. Döm om min förvåning när jag såg att det var pelargoner!! De hade rotat sig i jordhögen och såg så fina och friska ut, så jag tog hem dem. Det var även en appleblossom, som låg slängd där. Det var väl någon som hade tröttnat på dem, antar jag 🙂

Och de har verkligen blommat fint, denna på bilden här, som jag inte vet namnet på, den har blommat mer eller mindre hela vintern.

Så nu ska den snart planteras om och få ny fräsch jord.

Är det en sådan pelargon som man kallar för äggskalspelargon? Om någon vet, så får ni gärna skriva det i en kommentar 🙂 Den har vackra blad också med en mörk ”ring”.

Trevlig Helg!

4 thoughts on “Rapport från uterummet

  1. Orchid

    Så underbart att det börjat spira hos dig! Jag är nog litet avis på ditt uterum. Det vore härligt att ha ett sådant själv och få se plantorna spira litet tidigare än annars! Pelargonen är jättevacker!
    Jag önskar dig en trevlig helg!
    Ha det så gott1
    Ingegerd

    Svara
  2. Ninni/fotografia

    Härligt att se fikonet spira! Jag gillar verkligen de fina bladen. Har själv haft fikon som jag tagit skott på i Italien. Men frukterna blev aldrig ätbara. Antagligen är vår säsong för kort. Men jag tycker växten är dekorativ ändå så en sån skaffar jag nog igen när vi kommer hem.
    Jag tror att de kallas äggskalspelargoner, de där med fräkniga kronblad. Fast jag jag är osäker på om de brukar ha så starkt tecknade blad. Vacker är den! Vad kul att hitta pelargoner ute! Jag har ofta tänk på det när jag röjt i trädgården och slängt växter på komposten som ingen granne eller bekant vill ha. Egentligen skulle man bara lägga dem någonstans så att de kunde bli hittade.
    Hoppas du får en skön helg!
    Ninni

    Svara
  3. Anita

    Härligt att se ditt fikonträd. Ska bli spännande att följa. Jag hoppas du klarar den från ullöss. Det är hopplöst med ullöss. Fick det förra året på en passionsblomma som jag var tvungen att kasta när den blommade som mest.

    Förstår bara inte hur man kan slänga bort blommande pelargoner. Tur att dom kom hem till dig och fick det bra. En äggskalspelargon tror jag absolut att det är. Jag har en vanlig sort som heter Gemma och den har ännu kraftigare ”prickar” eller ”fräknar” än vad din har. Hur som helst är äggskalarna ofta lätta. Min Gemma har jag tagit massor med skott av. När den blommar som bäst blir den översållad med blommor och är mycket tacksam. Ska bli spännande att följa din.

    Här hade vi snöstorm igår med avåkningar, kollisioner och inställda busslinjer i hela stan. Men enligt meterologerna så är det vår. Nåväl. I uterummet är det i varje fall vår 🙂

    Ha en riktigt skön lördag!

    Kram Anita

    Svara

Kommentera

