Doftpelargon Velvet Oak

Det här är en väldigt kraftigväxande pelargon. Jag skaffade mitt exemplar förra våren. Den växte enormt hela sommaren och jag klippte ner den hårt innan jag tog in den i uterummet för övervintring.

doftpel

Nu blommar den. Jag har inte hjärta att röra den nu. Men den ska omplanteras snart. Jag ska bara njuta lite av blommorna först.

På etiketten som följde med står det så här:

Placering:  Stora krukor, näringsrik jord.  Tål lite uttorkning, skyddas för frost.

Utomhus på sommaren, i växthus går också bra och likaså uterum.

Det står också att den är bra mot mygg. Ja, bladen doftar starkt och de påminner lite om eklöv, därav kommer väl troligen namnet också.

En härlig pelargon är det 🙂

4 thoughts on “Doftpelargon Velvet Oak

  1. Anita

    Det var en vacker doftpelargon. Jag har blivit mer och mer förtjust i just doftpelargoner sedan jag äntligen fått min Dr Westerlund att blomma. Det här var en trevlig bekantskap som kanske vore något att satsa på. Den verkar ju både växt och blom -villig.

    Ha en riktigt skön påskhelg 🙂

    Kram Anita

    Svara
  2. Ingegerd

    Roligt att få se en sorts pelargon jag inte träffat på tidigare. Jag visste inte att det fanns doftpelargoner. Vilka vackra färger den har!
    Jag har köpt mig en pelargon idag, en som jag tror kallas för stjärnpelargon. Det ska bli roligt att ta foton på den.

    Svara
  3. Ninni/fotografia

    Det låter som en pelargon för mig det;) Jag gillar när de växer kraftigt. Dessutom är blomman väldigt söt!
    Hoppas du får en riktigt skön Påskhelg med vackert väder!
    Kram Ninni

    Svara

Kommentera

