Augustistickling, pelargonen Aquarello

Nu blommar min stickling som jag tog i augusti förra året.  Jag gillar pelargonen Aquarello lika mycket i år. Den är härlig!

aquar3

Jag tog bara en stickling, jag får ju inte plats med så många av samma sort. Jag har ju andra pelargoner också.Men moderplantan har jag kvar och den är omplanterad och sätter knopp nu.

moderp

De gamla plantorna blir så knotiga och fina, som små träd. Så nu hoppas jag att moderplantan ska växa sig stor och frodig denna sommar.

I år har jag provat U-jord. Förra året hade jag en jord som hette Yrkesodlarjord och jag har aldrig haft så fina pelargoner som förra sommaren. Den jorden fanns inte sist när jag kollade, så jag tog U-jord i stället.

Den är lite dyrare, men det är det värt. Många gånger har man gått på det där med billig jord och man har fått rena skitjorden, rent ut sagt.

Så nu väljer jag bra jord, det lönar sig i längden. U-jorden tror jag är bra den också, vi får se hur pelargonerna trivs med den.

9 thoughts on “Augustistickling, pelargonen Aquarello

  1. Ingegerd

    Din lilla pelargon är verkligen vacker!
    Vad är U-jord? Har aldrig hört talas om det! Specialjord?
    God fortsättning på helgen!
    Ingegerd

    Svara
  2. langberg Inläggets författare

    Ingegerd, U-jord är en jord som är anpassad för krukodling, sommarblommor, urnor och balkonglådor. Jorden är näringsrik och fukthållande och jag tror att den är bra, men det återstår att se 🙂
    Det är första gången jag provar den.

    Svara
  3. Mona K

    Hej Ulla! Oh vilken liten söt pelargon, den gillar jag!
    Skrev just hos Anita L att jag får skaffa nya i år som vanligt.
    Vi har ingen möjlighet att spara på blommor under vintern, vi har inte plats inomhus och garaget är för litet, tyvärr.
    Ha det så bra i solskenet! Kram Mona K

    Svara
  4. Ninni/fotografia

    Så söt den är! Sätter du den direkt i jorden i augusti och låter den vila under vintern? Planterar om? Visst lönar det sig att satsa på bra jord. Svårigheten är bara att veta vilken som är det.
    Ibland är det inte bara priset som avgör tycker jag.
    Mina sticklingar som jag tagit hit trivs inte alls, undrar om det kan bero på jorden. Den är väldigt lerhaltig och gissningsvis järnhaltig som det mesta av Brasiliens jord. Den är rödbrun det brukar tyda på högt järninnehåll. Men så är också pelargoner inte alls vanliga här.
    Må så gott!

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ninni, precis så gör jag. Sätter den direkt i en kruka. I och med att jag har den i uterummet så hinner den rota sig fint och börja växa lite innan vintern. Sedan planterar jag om den på våren.

      Svara
  5. Anita

    En fantstiskt vacker pelargon. Förstår att du tycker om den. Visst är det härligt nu när dom slår ut en efter en. Jag satsar också på dyr jord. Man märker verkligen skillnaden, både när man planterar och sedan på blommorna. U-jord och P-jord känner jag till men Yrkesodlarjord har jag inte sett. Hoppas att U-jorden är lika bra så att dina pelargoner kommer att trivas lika fint i år.

    Ha en härlig dag 🙂

    Kram Anita

    Svara
  6. Ingegerd

    Tack, Ulla!
    Nu såg jag ditt svar på vad U-jord är! Undrar just om U-jord går att få tag på här uppe? Ska kolla litet, då jag har ett par utomhuskrukor, balkonglådor och blomlåda på gården!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  7. Liane

    Vilken vacker pelargon. Det är väl en sann favorit som man aldrig kan få för mycket av. Mina börjar också sätta knopp = )

    Svara

Kommentera

