Min vita Nerium och Velvet Oak

Nerium Oleander är en intressant växt. Det syns bl.a på alla sökningar jag får på den. Det är den mest sökta växten här i min blogg. Ca 2500 träffar är mina tidigare neriuminlägg uppe i så här långt, tätt följt av Paradisträdet 🙂 Och visst är Nerium en underbar växt!

(Mina tidigare inlägg om Nerium hittar du i kategorin: Växter för uterum)

nerium2

I höstas satte denna Nerium massor av knoppar men de hann aldrig slå ut då. Så jag undrade just om de skulle slå ut, som nu till våren, eller om de skulle tyna bort under vintern.  Men de överlevde vintern och nu slår de ut för fullt. De vita blommorna doftar lite svagt också.

Jag har även en Nerium med rosa blommor, en ganska ung planta från mitt tidigare stora exemplar. Den har jag omplanterat idag och jag hoppas få se blommor på den också längre fram.

velvet

Och doftpelargonen Velvet Oak  står nu i full blom.

Annars är det inte så mycket som blommar i uterummet just nu. Jo, pelargonerna, men de har jag ju redan skrivit om 🙂

Allting står på tillväxt och det dröjer innan fuchsiorna kommer att blomma.

Likaså dröjer det ett tag till mina tre lavendelplantor blommar. Också en härlig växt, de har små knoppar så här långt.

Och till min stora glädje så har en Kanarieklocka grott, men det är inte heller något att skriva om, ännu. Det är ju blommorna som är intressanta och som man vill visa 🙂

Så det blir kanske lite stiltje här i min växtblogg ett tag nu, men under tiden, så är du välkommen att besöka min andra blogg:  Langbergs bilder

Jag återkommer här när jag tycker det finns något att skriva om. Det blir så lätt att man upprepar sig annars och det vill jag ju helst försöka undvika 🙂

5 thoughts on “Min vita Nerium och Velvet Oak

  1. Ingegerd

    Jo, vit nerium är alldeles underbar! (Var tog ditt foto vägen på den, förresten?) Dottern och jag njuter av nerium varje sommar!
    Din lilla pelargon är jättefin! Jag undrar just hur den doftar!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ingegerd, bladen doftar citron/mynta när man känner på dem. Det är bladen som är väldigt aromatiska på doftpelargonerna och de doftar så friskt och gott. Hoppas bilden är tillbaka 🙂

      Svara
  2. Ingegerd

    Ja, nu är bilden där! Vilken fantastisk nerium! Den ser verkligen välmående ut med flera blommor och knoppar! Din vita är dubbel, vår är enkel! Så roligt att få se din fina nerium!
    Trevlig helg!
    Ingegerd

    Svara
  3. Anita

    Vet du … jag köpte en vanlig rosa nerium idag. Jag har aldrig haft någon så det ska bli spännande att pröva. Annars är det som du säger, man går i väntans tider när det gäller uterummet. I trädgården har vi städat hela dagen och imorgon ska vi gräva nya rabatter. Idag har vi köpt massor av kogödsel, barkmull och jord. Jag har också köpt växter till min ”vita” avdelning i trädgården som jag ska ha. Det är så spännande 🙂

    Ha en härlig söndag 🙂

    Kram Anita

    Svara
  4. Catharine

    Den rosa nerium blev min favorit, mycket vacker. Mina fuchsior växer så det knakar men det dröjer ju ett bra tag innan de blommar. Vi har lite mulet och svalare idag men ändå så att man kan sitta ute och fika.
    Hälsn
    Cathy

    Svara

Kommentera

