Lavendel

Lavendel är en härlig växt och det är en av mina favoritväxter. Den är lättodlad och klarar lite torka.

lavend1

Den vill ha väldränerad jord och mycket sol. Jag använder en specialjord som heter ”Medelhavsjord” till mina plantor. Den innehåller lite grus som gör jorden genomsläpplig. Man kan naturligtvis ha lavendel på friland också, men jag föredrar att odla dem i krukor.

lavend2

Färgen på blommorna, och bladens doft, är väl det som gör att man tycker så mycket om lavendeln.  Jag har också läst att den skulle ha en avskräckande effekt på spindlar. Om det är så vet jag inte, men jag har i alla fall placerat ut små torkade buketter av lavendel lite varstans här inne 🙂 Kanske skrämmer det bort någon spindel…..

lavend3

Bilderna är sen förra året.  Jag hittade så fina lavendelplantor då och här är de ganska nyplanterade.

Man klipper ner dem hårt på våren så skjuter de fina nya skott. Mina plantor är fulla med knoppar nu. Jag har övervintrat mina i uterummet men i södra Sverige klarar de nog att stå ute året om.

6 thoughts on “Lavendel

  1. Ingegerd

    Vilken underbar färg det är på lavendelblommorna! Så vackert ljus i fotona!
    Lavendel har jag aldrig haft, men jag känner att det vore roligt att skaffa en planta i sommar!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  2. Anita

    Fantastiskt bildsvit på lavendeln. Kan tänka mig att dom är väl lämpade för kruka. Jag satte ett par stycken i mitt nya köksland i helgen. Bara för att ha doften nära. Men att ha en i kruka är ingen dum idé. Det blev jag sugen på. Det verkar bli mer och mer populärt med fjärilslavendeln men jag tycker om den klassiska bättre.

    Ha en härlig helg 🙂

    Kram Anita

    Svara
  3. Annika på Rubinara

    Lavendel är verkligen ljuvliga. Liksom dina vackra bilder på dem. Jag tycker namnet på blomman – Lavendel är så vackert. Det låter både drömskt och romantiskt, somrigt och underbart 🙂

    Svara
  4. Mona K

    Hej Ulla! Visst är väl lavendel en vacker växt! Förra året köpte vi en fjärilslavendel, den ser inte ut att ha klarat vintern men än har jag inte gett upp hoppet.
    Önskar dig en skön helg!
    Kram, Mona

    Svara
  5. Cathy

    Lavendel är så vackert, men jag har inte klarat dem så bra. Tror vi har för lerig och kompakt jord. Men kanske jag ska prova i kruka igen.

    Svara
  6. andré

    Lavendel är en av mina favoriter också. Hos oss lever de dock inte i kruka, utan direkt i rabatten. I vanlig ordning blir vintrarna ibland för blöta och de ruttnar. Som tur är brukar jag ta sticklingar så att jag alltid har ett par småplantor som står redo att ersätta de som dött. 🙂

    Svara

Kommentera

