Nerium Oleander på vackra Kreta

Hej på er!

Min familj och jag har varit en vecka på Kreta, Grekland. Det har varit en härlig vecka.Varmt, ja….. nästan för varmt. Det var ovanligt varmt så tidigt på säsongen, även på Kreta. 36 grader hade vi som mest. Så vi badade mycket. Men det blev också turer med hyrbil ut i den otroligt vackra bergsnaturen.

Det som slog mig direkt när vi reste från flygplatsen till hotellet var att det växte så mycket Nerium  överallt! Jag har aldrig sett så mycket Nerium tidigare, på en gång!  Vi har varit på många ställen runt Medelhavet, men aldrig har Nerium prunkat så vackert som här på Kreta.

Och eftersom jag gillar Nerium, så var det fantastiskt roligt att få se dom växa i sådan mängd och på sina naturliga växtplatser.

bnerium3

En hel skog av Nerium!

bnerium1

Här växer de i bergsslänterna. Så otroligt vackert landskap.

bnerium2

Och vägen kantades också av Nerium. Vi körde vägen från Rhetymnon, där vi bodde, till Heraklion och palatset Knossos. En fantastisk vacker väg utmed bergen och havet. En del bilder fick jag ta genom bilrutan, då den ena vackra vyn efter den andra dök upp. Jag hade fullt upp 🙂 Och man hittar ju aldrig en parkering så där plötsligt utan man får försöka så gott det går genom rutan.

ginst

Och där det inte växte så mycket Nerium, där lyste istället ginsten med sina gula blommor.

Det var så vackert i bergen och fler bilder på växter och natur kommer framöver 🙂

6 thoughts on “Nerium Oleander på vackra Kreta

  1. Ingegerd

    Så roligt att få se! Nerium är faktiskt en av mina favoritblommor. Jag/dottern har både vita och rosa. Tänk att nerium växte så mycket på Kreta. I Athen finns nerium också en hel del. Jag har hittat både rosa, vita, gula, oranga och både dubbla och enkla.
    Ginsten är ju också väldigt vacker. Jag tror att ginsten är Hallands landskapsblomma. Min farmor bodde i Varberg och jag har en brosch med ginst därifrån. Jag hade en gång rosa ginst på villatomten.
    Härligt att ni haft det bra!
    Ingegerd

    Svara
  2. Ninni/fotografia

    Visst blir det något av en temperaturchock 🙂 Men man vänjer sig ganska snabbt igen. Vilka härliga bilder! Jag har också varit till Kreta den här tiden på året och det är så vackert nu med alla blommor. Senare brukar det ju vara lite sönderbränt. Ni hade tur att ni reste bort när det har varit dåligt väder härhemma då.
    Hoppas att det blir uppehåll snart, jag behöver jobba i trädgården.
    Må så gott!

    Svara
  3. Kerstin

    Vilket eldorado för en Neriumfantast. Mycket vackra foton. Ser fram emot fler bilder från Kreta. Vad roligt att du är nöjd med resan.
    Kram från Kerstin

    Svara
  4. Maria

    Vackra bilder från Er resa.
    Trafiken och vägarna på Kreta är ju inte gjorda för att man ska stanna och fotografera. Det är vackert på Kreta,längtar tillbaka dit.Bodde också i Rhetymnon när jag var där.

    Svara
  5. Johne198

    You must indulge in a contest for among the greatest blogs over the internet. Ill suggest this web website! afeeeekkaebb

    Svara

Kommentera

