Plakias, Kreta

En av våra utflyktsdagar på Kreta så körde vi till orten Plakias på andra sidan bergen, från Rethymnon räknat. Det var en lugn och vacker liten ort.

plakias5

Här fanns inga charterturister utan här var det mer ”självgående” turister, om man får uttrycka det så. De tog sig hit i husbilar och dylikt.

Dels så ligger Plakias långt från flygplatserna och det skulle ta alldeles för lång tid för en buss att ta sig till Plakias med tanke på de smala och krokiga bergsvägarna.

plakias6

På vägen till/från Plakias hade man många fantastiska vyer att njuta av.

Här kunde man också stanna till vid vägkanten.

plakias4

En liten by uppe i bergen med de karakteristiska vita husen.

Med dessa bilder från Kreta så passar jag  också på att önska en

Glad Midsommar till er alla!

5 thoughts on “Plakias, Kreta

  1. Anita

    Välkommen hem Ulla! Så roligt att se dina bilder från Kreta. Ni verkar haft det skönt även om 36 grader låter i mesta laget. Så mäktigt med alla nerium längs bergssidorna. Jag kom hem inatt från min trädgårdsresa i Wales och där upplevde jag samma sak, fast där var det lila parkrhododendron som klängde längs bergssidorna. Oerhört effektfullt.

    Jag tycker din Tinkerbell är fin. Men jag måste säga att jag är oerhört spänd på att se hur din Fuchsia Boliviana kommer att se ut när den börjar blomma. Det är ju helt otroligt med en fuchsia som är som en änglatrumpet.

    Annars har det tydligen regnat något enormt här senaste dagarna. I år odlar jag ju potatis så jag får väl säga den klassiska regnrepliken … \”det är i varje fall bra för potatisen\”.

    Jag vill önska dig en riktigt skön midsommar också. Nu ska jag gå en vända i trädgården innan det är dags för en lunch i uterummet.

    Kram Anita

    Svara
  2. Ingegerd

    Så vackra foton du har tagit! Litet annorlunda mot svensk natur, men så vackra vyer! Grekland är litet speciellt, faktiskt!
    Trevlig midsommar till dig och din familj också!
    Ingegerd

    Svara
  3. Ninni/fotografia

    Ljuvliga bilder, jag blir lite sugen på Grekland faktiskt. Det är många år sedan vi var till Kreta nu. Senast(2006) var vi till Tilos, en liten lugn ö som jag verkligen kan rekommendera.
    Nej, något vidare midsommarväder verkar det inte bli, just nu regnar det kraftigt och termometern visar +10! Ett riktigt innesittarväder!
    Hoppas det upphör tills imorgon.
    Ha en riktigt skön midsommar!
    Kram Ninni

    Svara
  4. Anneli

    Vad härligt att du varit på Kreta! Fina bilder också…både dessa och de på fjärilarna i andra bloggen!

    Jag ville bara önska dig en riktigt skön och glad midsommar!!

    Kram!

    Svara

Kommentera

