Växtsouvenir från Kreta

Min vana trogen när jag är på resa någonstans så försöker jag alltid få med mig något i växtväg hem. Antingen fröer eller sticklingar.

Från Kreta blev det en liten suckulent växt.

oscular

Denna suckulent med sina söta rosa blommor växte i hotellets trädgård och sista kvällen där så knyckte jag en bit av den.

Och av de efterforskningar jag gjort på växten så verkar den heta Oscularia. Trivs den bra så blir den helt översållad med rosa blommor som bara öppnar sig  när solen skiner. Jag tror också att de bara blommar en dag, sen slår nya blommor ut nästa dag.

Suckulenter är ju tacksamma att ha i uterum. De gillar värme och tål att torka. Min stickling ser än så länge ut att må fint så jag hoppas den tar sig riktigt bra.

5 thoughts on “Växtsouvenir från Kreta

  1. Ingegerd

    Små souvenirer är aldrig fel, speciellt små blommor. Jag hoppas du lyckas väl med den. Den är ny för mig, ska bli spännande att se hur det går.
    Ha det gott!
    Ingegerd

  2. Ninni/fotografia

    :9 Det låter väldigt bekant det där…Jag brukar också sno åt mig några skott av något spännande. Både citronverbena och fikon hamnade här hemma på så sätt. Tyvärr är nu båda döda…Bara de allra tåligaste har överlevt vår frånvaro här hemma.
    Ha en fortsatt skön helg!

  3. Anita

    Vilken söt liten blomma. Hoppas att den tar sig fint och kommer att trivas i ditt uterum. Just suckulenter trivs ju på platser som Kreta och man kan göra fina fynd på såna semesterresor. Själv kom jag hem med ovanligt lite från min trädgårdsresa. Men det blev lite frö från ”English Bluebell – Engelsk klockhyacint” som lyser likt blå mattor i backarna på våren i England. Det latinska namnet är Hyacinthoides non-scripta och man ska ju egentligen ha lökar men jag tänker pröva att sätta frön. Kanske det syns något spår av dom om ett par år eller så.

    Annars började dagen med sol här men nu vräker regnet ner. Hoppas det är bättre hos dig.

    Ha en skön söndag 🙂

    Kram Anita

  4. Mona K

    Hej Ulla!
    välkommen hem ska jag väl säga först! Det var mig en söt liten blomma, hoppas att den får växa och bli riktigt vacker i ditt uterum. Vill passa på att önska dig en riktigt skön sommar.
    Kram, mona K

Kommentarer inaktiverade.