Fuchsia mag. Sharpitor

Ännu en av mina fuchsior har slagit ut med sin första knopp. I katalogen står det att den heter Fuchsia Mag. Sharpitor men jag vet inte vad Mag. står för ?

Kanske någon som vet?

Detta är i alla fall en jättesöt liten fuchsia med en ganska liten blomma. Så slank och elegant. Jag gillar  de här enkla och ”rena”  blomformerna hos fuchsior. Inte för mycket krusiduller.

sharpit

Denna är vinterhärdig, riktigt vad som menas med det vet jag inte. Kan den övervintra ute, ja, det borde den väl tåla då. Skyddat läge förmodar jag och inte alltför många frostgrader heller, antar jag.

Men jag ska inte övervintra min ute, utan det blir ju i uterummet, frostfritt.

Den har brokiga blad, ljust gröna med vita inslag. Den är jättelätt att föröka, bara sätta en bit i vatten och den rotar sig snabbt. Jag gjorde det när jag toppade den så jag har redan två stycken.

3 thoughts on “Fuchsia mag. Sharpitor

  1. Ingegerd

    Så fin liten fuchsia! Ganska ovanlig, jag har inte sett en sådan tidigare!
    Det är kul att få följa dina fuchsior! Nej, jag har inte hittat vad ”mag.” kan betyda. Om jag hittar, meddelar jag dig.
    Lycka till med dina plantor!
    Ingegerd

    Svara
  2. pappaputte

    mag står för fuchsia magellanica.
    svenskt namn Scharlakansfuchsia.
    härdig med vintertäckning till zon3.

    Svara

Kommentera

