Rosenvial

Rosenvialen är en härlig växt. Den är som en luktärt men saknar doft.

Den är också flerårig och kommer igen varje år med fler och fler blommor.

vial

Den självsår sig lätt. Det har min gjort i alla fall. Jag sådde denna för några år sedan och nu har den dykt upp på fler nya ställen i trädgården.

Och precis som med luktärter så blommar den rikligare, ju mer man plockar av blommorna. Jag hinner inte alltid att plocka av alla blommor och då är det fullt med fröskidor överallt nästa gång man kommer till trädgården. Missar man då att plocka bort någon, så blir det lätt nya små fröplantor nästa år.

3 thoughts on “Rosenvial

  1. Ingegerd

    Verkligen vacker blomma! Vilka färger i fotot och ljuset mitt i.
    Jag hade också rosenvial i villaträdgården. Det är en blomma jag verkligen tycker mycket om. Och som du säger, man kan plocka många och det kommer bara fler.
    Trevlig helg!
    Ingegerd

    Svara
  2. Britt

    Vilken trevlig sida du har! Rosenvialen är verkligen härlig!
    Jag har två i min trädgård som håller på att växa oss över huvudet, de blir över 2,5m höga så staketet räcker inte till utan de hänger över. Har du eller är det någon som har provat att klippa den lite under växtsäsongen?
    Hösthälsningar!
    Britt

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Britt och tack så mycket 🙂
      Så till din fråga: Jag provade aldrig själv att klippa min under växtsäsongen, men det borde väl gå? Du kan ju alltid prova lite försiktigt och se hur den beter sig.
      Vanliga luktärter kan man ju toppa, då skjuter de nya skott så det borde ju gå även med rosenvialen.
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

