Snö och Jul-kamelia

Tänk att vi fick lite snö här också vid kusten till slut!  Vi är inte så bortskämda med det här. Och så vackert det är, jag blev riktigt glad i morse när jag såg snön. Hoppas nu bara att den får ligga kvar över julen.

Den här vyn ser vi från vårt köksfönster. Jag har zoomat lite för att inte få med grannhuset 🙂

Och i år så får min kamelia bli min julblomma. Hon blommar så fint just nu och har gjort så sen i början av november.

Jag har kamelian ute på vår norrsida hela sommaren och en bra bit in på hösten, fram till den första frosten är i faggorna. Då flyttar jag in den i uterummet och sen blommar den jättelänge.  Då blir inte temperaturskillnaden så stor och inga knoppar ramlar av. Just nu håller vårt uterum ca 6 plus och det räcker även för kamelian. Blommorna håller länge då. När jag flyttade in den så höll det sig runt 10 – 15 grader i uterummet.

Idag har jag också köpt en kamelia med rosa blommor, äntligen hittade jag en! Den är full med knoppar  så nu får jag se hur det artar sig med den framöver.

Och med dessa två bilder så vill jag önska er alla en riktigt GOD JUL!

10 thoughts on “Snö och Jul-kamelia

  1. schonfoto

    Visst är det trevligt med lite snö till Julfirandet, om det nu får ligga kvar tills dess, man kan ju alltid hoppas!! Vilken härlig Julblomma och vinterlandskap du visar upp, jag vill tillönska dig en riktigt God Jul tillbaka!!

    Mvh, Jörgen

    Svara
  2. Ingegerd

    Kul att ni också fått litet snö! Här har vi ca 40 cm och runt -13 grader. Det har snöat litet i ett par dagar.
    Du har en alldeles fantastisk ”jul”kamelia! Sååå vacker i både färg och form! Mycket vackert foto!
    God jul och gott nytt år till dig också!
    Ingegerd

    Svara
  3. Ninni/fotografia

    Även om jag inte är någon älskare av vintern så tycker jag att det är vackert med all den vita snön på träden. Hoppas ni också får behålla den över helgerna.
    Din ”jul”-kamelia är så vacker. Så passande julröd också:)
    Önskar dig en riktigt God Jul och Gott Nytt År!
    Kram NInni

    Svara
  4. Mona k

    Ja tänk att vi har snö förhoppningsvis till jul i år, det är verkligen både vackert och trivsamt tycker jag. Vilken underbar
    kameliablomma du har, så fin!
    God Jul till dig också!
    Kram Mona K

    Svara
  5. Morgan K

    En sån blomma har jag aldrig sett vacker är den, bra porträtt på den. Visst är det vackert med snö också och det verkar som det blir en vit jul i år. God Jul och Gott Nytt År till dig och ta´t lugnt nu.
    Morgan

    Svara
  6. Anita

    Din kamelia är bara så vacker. Min rosa har ju massor med knoppar men dom växer som sagt väldigt sakta. Lycka till med din rosa. Ser fram mot bilder på den.

    En riktigt skön fortsättning på julen till dig och de dina 🙂

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

