Vinterblommor i uterummet

Det är aldrig helt blomlöst i uterummet trots att det är så kallt och bistert ute nu. Vi har lyckats hålla en temperatur runt ca 5 plusgrader i uterummet hela vintern och växterna ser ut att må bra. På dagen när solen skiner så stiger ju temperaturen ytterligare och det känns som vår därinne då. Och nu blir längtan efter odlingssäsongen starkare och starkare för varje dag som går.

Mitt gamla paradisträd har satt sina knoppar. Det gjorde det långt före jul men blomningen hålls igen av kylan.  5 plus räcker inte riktigt till för att blommorna ska slå ut. Men snart så 🙂

Och så en trött pelargon. Den har blommat hela tiden  även om den nu börjar se lite trött ut 🙂 När vårvärmen kommer på riktigt så klipper jag ner den och planterar om den.  Då brukar de sätta riktig fart igen.

Och så har jag mina kamelior .  Den gamla, röda är överblommad för denna gången. Men min nya rosa har fina knoppar, men även dom hålls igen av kylan nu. Så mer om den längre fram när den börjar blomma.

5 thoughts on “Vinterblommor i uterummet

  1. Ingegerd

    Underbar liten pelargon! Så skir i ljuset!
    Paradisträdet är också på gång! Jag ser fram emot att den slår ut så jag får se! Har nog aldrig sett det tidigare! Så spännande!
    Kanske är det kylan som håller mina orkidéer tillbaka. Det står nästan still just nu även om dom har stänglar!
    Lycka till vidare!
    Ingegerd

    Svara
  2. arctosphoto

    Ett blommande paradisträd! Suck …. vad avundsjuk jag blir. Glöm inte lägga ut bilder på det när knopparna slagit ut.
    Jag brukar ta ut mina paradisträd i trädgården på våren och där får de sedan stå fram till senhösten. Bara för att främja knoppsättningen. Men har det blivit några koppar då? Icke sa nicke :).

    Svara
  3. Anita

    Bilden på pelargonen är ljuvlig. Du ska veta vad jag går och väntar på min rosa kamelia. Den har haft knopp sedan september och först nu börjar man ana lite rosa i dom så om en månad kanske. Solen värmer inte vårt uterum så vi har en konstant temeperatur runt ca 8 plusgrader. Det gör att mina växter inte kommer igång så snabbt utan dom har en lite längre vintervila.

    Svara

Kommentera

